Ódinovo dítě - Siri Pettersenová



Autorka: Siri Pettersonová
Originál: Odinsbarn, Gyldedal, Oslo, 2013
V ČR: Jitka Jindřišková, Host, 2017 (dotisk 1. vydání)
Série: Havraní kruhy (1. díl)
Počet stran: 568

Anotace: Představ si, že ti chybí něco, co všichni ostatní mají. Něco, co dokazuje, že patříš do jejich světa. Něco tak důležitého, že bez toho nejsi nikdo. 
Jen nákaza.
Pouhý mýtus. 
Člověk.

  Hirka se ve svých patnácti letech dozvídá, že je Ódinovo dítě - bezocasá stvůra z jiného světa. Opovrhovaná, obávaná a pronásledovaná.
  Někdo si však přeje, aby její tajemství vyplulo na povrch, a hodlá toho docílit všemi prostředky. Hirka, jíž jde náhle o život, musí uprchnout. Existují však nebezpečnější stvoření než Ódinovy děti a Hirka není jediná, kdo prošel branou mezi světy...
  První díl úspěšné norské fantasy trilogie Havraní kruhy inspirované severskou mytologií je nejen skvěle gradovaným dobrodružstvím, ale také příběhem o touze po spravedlnosti, o nebezpečí slepé víry a právu či odhodlání vést druhé.

  Ramoja vzala za kliku a chystala se k odchodu. "Nepřítel tvého nepřítele je tvým přítelem, Thorralde. Pokud to myslíš vážně, existuje jednou místo, kam se vydat. Znáš ho."
        (Zrazená, str. 139)

    Příběh vypráví o již zmiňované dívce Hirce, která dovrší věku patnácti zim. Hirka je poměrně bystrá dívka, a tak jí neujde, že není všechno tak, jak by mělo být. Nemá totiž ocas. Je tedy tzv. Ódinovým dítětem. Plísní.
  Žije s Thorraldem, mužem, který vše zařídí tak, aby uchránil milovanou dívku před nebezpečím. 
  Čas však plyne dál a Thorraldovi brzy začne být jasné, že tajemství, které zatím zná jen on, by mohlo být již brzy veřejně známé. Chystá se totiž Obřad, na které se ukáže veškerá pravda. 
  Obřad má totiž za úkol prověřit, jak mocná je schopnost přimknout - jak mocná je Síla nacházející se v určitém jedinci. Problém je v tom, že tuto schopnost mají pouze ti jedinci, kteří mají ocas. 
  Shodou okolností se Hirka vydává na celkem dlouhou cestu, aby splnila Thorraldovo přání a zachránila si život. 
  Je tedy celkem logické, že Hirka nepatří do světa jako například její kamarád Rime, nýbrž úplně do jiného - a pro ni neznámého světa, který ještě nestihla za svůj život prozkoumat.  
  Ódinovo dítě však není jediné, které prošlo branou. A zdaleka ne nebezpečnějším. Svět Hirky je na pokraji zhroucení. A k tomu město sužuje hrozná zpráva - nejen, že musí čelit organizaci Kolkagga, záhadným tvorům ve službách Vidoucího, ale hlavně - Slepí se vrátili...

  "Všichni umírají. Nezáleží na tom. Všechno umírá. Stejně jako všechno žije, Nezáleží na tom, Hirko. Jsme rozkládáni a zase sestavováni dohromady, jako nová stvoření. Jsi obloha, jsi země, voda a oheň. Živá a mrtvá. Všichni jsme mrtví. Už teď." 
                                                                                                                              (Ocas, str. 380)



  Siri Pettersenová (nar. 1971) je norská spisovatelka, autorka komiksů a ilustrátorů pocházející z Thondheimu. Z její komiksové tvorby a nejznámější humoristická série s politickými podtóny Anti-Klimaks. Za první díl trilogie Havraní kruhy: Ódinovo dítě (2013, česky Host 2016) obdržela  ocenění Fabelprisen, ocenění udělované nejlepší norské knize v žánru sci-fi a fantasy. Ódinovo dítě bylo nominováno i na cenu norského ministerstva kultury pro debutanty, Cenu knižních blogerů a celá trilogie na Cenu knihkupců (jako vůbec první fantasy titul v historii). U nakladatelství vyšlo ještě pokračování Plíseň (jaro 2017) a Síla (podzim 2017). 
  Trilogie Havraní kruhy bude zfilmována. 

  Opřela si čelo o Rimeho bradu. Objal ji a přitáhl k sobě. "Jsem Rime An-Elderin,"zamumlal do jejích vlasů.  "Odvaha je důležitá. Láska je důležitá. Pravdy a spravedlnosti se dočkáme. Ne v Jeho jménu, ale v mém vlastním." 
 (Zatracení, str. 444)

  Většina lidí má problém se v knize ze začátku zorientovat, začíst se. Proto jsem si knihu bála objednat. Bála jsem se, ale zároveň jsem byla zvědavá, co na příběh řeknu a jak ho pochopím. A tak zvědavost opět byla mocnější než můj počáteční strach.
  Těch pár měsíců, o mi kniha ležela v knihovničce, mě kniha každým dnem více a více lákala. Až minulý týden (myslím, že se jednalo  o středu), jsem se k příběhu konečně dočkala.
  musím říct, že už od začátku mě příběh zcela pohltil. Neměla jsem problém se v knize zorientovat. Však potom, co se v příběhu objevila postava jménem Urd, události malinko upadali. Alespoň tedy kapitoly o něm pro mě byly skoro pořád nuda. Vadilo mi, že se chová jednotvárně.
  Alespoň, že příběh oživil Rime, ten byl vážně úžasný a již od začátku jsem si ho zamilovala. Kapitoly o něm slibovaly akci, události měly spád... To samé kapitoly o Hirce. Většinou jsem se o ní dozvěděla něco, co jsem předtím netušila. Celkem super.
  Ráda bych se však dozvěděla více o Teinovi. Doufám, že v dalších dílech tomu tak bude. Závěr knihy mě malinko dojal. - To Rimeho odhodlání, proslov.... Ach!
  Styl psaní byl originální. Občas jsem si ale říkala, jak se některá jména/názvy daných míst čtou. Myslím, že by se tam mohla méně řešit politika Rady a místo toho do příběhy dosadit více napětí/lásky.
  Musím vyzdvihnou, že v knize je mapa, protože jsem si v ní během čtení hledala, kde se Hirka zrovna nachází a pomohla mi se v knize lépe orientovat.
  Na druhou stranu bylo v knize plno "WAU" momentů. Nechci nic víc prozrazovat, ale jednu chvíli jsem měla vážně starost o určité postavy. Skvělé! Rozhodně to podle mého krásně oživilo děj.
  Na další díly se rozhodně těším a jsem na ně moc zvědavá.

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard