Dopisy, které nikdo nečetl - Iona Greyová


Autorka: Iona Greyová
Originál:  Letters to the Lost, Simon &Schuster, 222 Gray´s Inn Road, Londýn, 2015
V ČR: Milena Hordinová, Fragment, Praha 4, 2017 (1.vydání)
Počet stran: 440

Anotace: Píše se rok 1943 a v nálety zničeném Londýně se setkávají dva mladí lidé: nešťastně vdaná Stella a pilot amerického letectva Dan. Ve dnech, kdy si nikdo není jistý tím, co bude zítra, se do sebe bezhlavě zamilují. Chvíle, kdy spolu mohou být šťastní, však trvají jen krátce. Dan odchází bojovat, ale slibuje, že se pro Stellu po válce vrátí. 
  O sedmdesát let později vhazuje Dan do schránky poslední dopis. Jeden z mnoha, které Stelle poslal na adresu místa, kde spolu měli po válce začít žít, a na které mu nikdy neodpověděla. Otevírá ho však Jess, mladá dívka, která v opuštěném  domě hledá úkryt před svým násilnickým přítelem.  Když si přečte Danovi nádherné dopisy, rozhodne se, že se ho pokusí vyhledat a pomůže mu jeho ztracenou lásku najít... 


  Jako kdybych se stala  průhlednou. Jako kdybych se měla vytratit. Jako kdyby zbytek světa byl film v nádherných barvách, ale její postava byla černobílá. Dvourozměrná vystřihovánka, dívka ze svatební fotografie s hloupým úsměvem. 
                                                                                                      (Kapitola 6, 1943; str. 76)

  Stella krátce po svatbě s Charlesem zjišťuje, že její manželství nebude ideální. Rozhodně ne takové, jaké si představovala.  Manželství, po kterém toužila se za nedlouho přeměnilo v nudné nic. Naštěstí se setkává s mladým pilotem amerického letectva, do kterého se zamiluje. Idylka však skončí tehdy, když Dana odvolají do boje a ona tím pádem zůstává neštastná, za to s nadějí, že se k ní jí milovaný po válce opět vrátí a budou moci žít spolu. 
  Druhá časová linka, (současnost, která je situována do roku 2011), vypráví o Jess, která to ve svém životě nemá vůbec jednoduché. Utíká od přítele, protože už dál nemůže snášet jeho agresivitu vůči ní. Ukryje se ve starém domě, kde nachází krásné milostné dopisy, jenž popisují vztah Dana ke Stelle. Dopisy jí uchvátí a rozhodne se Danovi pomoci. Ale kdo ví - není již pozdě? 

  Ukázal jí, jak si na něj má sednout obkročmo, aby mu viděla do tváře,  když pohybovala boky. Jejich pohledy splynuly.  Jednou rukou jí držel v pase a udával tempo, druhou rukou prováděl svoje něžné, časem prověřené kouzlo. Její orgasmus ji zasáhl jako blesk a ona mu padla na hruď. Vzal ji do náruče a pomalu ji houpal, protože se najednou rozplakala. 
 (Kapitola 18, str. 200)

  O této knize jsem věděla ještě předtím, než vyšla. Tenkrát mě na ni upozornila mamka a řekla, že by mohla být pěkná. Obě jsme ji tedy vyhlížely. Jenže pak jsme se nějak nedostaly ke koupi a najednou nebyla nikde skladem! Byla jsem zklamaná. Když jsem do Fragmentu psala, jestli bude znovu vydaná, naštěstí mi řekli, že bude. Za pár týdnů se skutečně konal dotisk této knihy. 
  Byla jsem šťastná, ale tentokrát jsem byla pevně rozhodnutá si knihu co nejdříve objednat. A když jsem jí v lednu loňského roku mohla konečně poprvé stisknout v ruce, moje nadšení neznalo mezí.  
  Tentokrát bych začala obálkou. Neskutečně moc se mi líbí. Myslím, že se ke knížce výborně hodí. Styl psaní je lehký, čtivý, není nijak náročný a čtení odsýpá. 
  Nevím jak vy, ale já jsem si Danovi dopisy už při čtení prvního dopisu, velmi oblíbila. Byla bych šťastná, kdybych takové dopisy či zprávy jako Stella mohla obdržet také. Kdo ne, že? Na internetu jsem někde četla názor, že někomu přijde knížka až moc přeslazená. Já jsem si její čtení neskutečně užila. Dokonce bych brala,  kdyby měli Stella s Danem a Jess s Willem ještě více prostoru pro city. Jediné, co mi možná chybělo, byl nějaký popis války. Vím, že Dan svoje zážitky dokonce na několika místech svoje zážitky popisuje, ale i tak. Přece jen se jedná o příběh, kde ta válka probíhá... 
  Jinak je děj velmi psychicky náročný a rozhodně má potenciál udělat dojem na nejednoho čtenáře či čtenářku. Přiznám se, že už jsem dlouho nečetla žádnou knížku od nakladatelství Fragment. (Tímto se jim omlouvám). Na druhou stranu si myslím, že v poslední době se atraktivita jejich vydávaných titulů zvýšila, takže, že bych zase začala se čtením? 
  Jako beznadějná romantička jsem si příběh nemohl nechat ujít. Takovou lásku, jakou Dan miloval Stellu, toužíme najít všichni. Konec vás zasáhne. Bylo mi líto hned několika věcí. 
  Spousta lidí říká, že je moc nezaujala linka z roku 2011. Musím říct, že jsem byla spokojená. Myslím, že to, že Jess je ženou násilníka, dělá knížku ještě silnější. 
  Knížku nehodnotím plným počtem hvězdiček, protože podle mého názoru měla nějaké nedostatky, ale určitě vám ji mohu vřele doporučit. Budu se k ní ráda vracet a doufám, že pokud jste jí ještě nečetli, budete z ní nadšení alespoň z poloviny tak, jako já. Danovi dopisy jsou zkrátka dokonalost... 


                                   Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky

  
PS. Knížku jsem si obalila, aby se mi vzhledem k tomu, že nemá přebal neponičily rohy, doporučuji.

  Voněla jinak, mlékem a ženstvím, ale jinak byla stejná. Ježíši, jak mu chyběla. Jak ji potřeboval. Prsty jí pročísl mokré vlasy, hladil ji po tváři, přitiskl palec na její rty a začal ji líbat na bradu a víčka. Cítil, jak ho spaluje láska. A touha. Odtáhl se, protože dostal strach, že shoří, a přejel rty po hlavičce dítěte.  
                                                                                  (Kapitola 32; 1944; str. 337) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová