Harry Potter a Ohnivý pohár - J. K. Rowlingová

Autorka: J. K. Rowlingová
Originál: Harry Potter and the Goblet of Fire, Bloomsbury, Londýn, 2000
V ČR: Vladimír Medek, Albatros, Praha, 2001
Série: Harry Potter (4. díl)
Počet stran: 570

Anotace: Další školní rok v Bradavicích není o nic méně napínavější a divočejší než ty předchozí. Ještě před jeho začátkem se zapálený fanoušek Harry zúčastní spolu s Weasleyovými mistrovství světa ve famfrpálu, v jehož závěru se na obloze objeví znamení zla. Harrymu navíc vstoupí do života krásná Cho Changová a on se poprvé v životě zamiluje. V Bradavicích se v závěru školního roku koná soutěž, jaká se neudála už stovky let a do které jsou zapojeny konkurenční školy čar a kouzel. Její vyvrcholení je ale nečekaně tragické!

  S vřískotem vyběhla ven a cestou dolů do vesnice zburcovala kdekoho. 

                                                                                                   (Kapitola první, Raddleův statek)

  Společně s Harrym  Potterem a jeho kamarády budeme mít tu čest prožít další školní rok v Bradavicích. Jako správný fanoušek famfrpálu si ani Harry s Hermionou a celou rodinkou Wesleyových nesmí nechat ujít mistrovství světa v tomto kouzelnickém sportu. Na konci zápasu však všechny zastihne nepříjemné překvapení v podobě znamení zla na obloze. Nikdo pořádně neví, kdo symbol lorda Voldemorta vyčaroval, což je další problém, který se v knize řeší. 
  Do toho všeho se ještě Brumbál vyhlásí, že se na konci školního roku ke všeobecnému nadšení studentů po hodně dlouhé době uskuteční turnaj tří kouzelnických škol. A Harry, Ron ani Hermiona samozřejmě na téhle události nemohou chybět... 

  Otupělým pocitem čehosi neuvěřitelného, který jej neopouštěl, proskočila rázem jiskřička vzteku. O jakém chlapečkovi to mluví? 
                                                                                                           (Kapitola 17; Čtyři šampióni) 


  J. K. Rowlingová je známá spisovatelka, která se proslavila především díky sérii o kouzelnickém učni Harry Potterovi. Narodila se roku 1965 v anglickém Gloucestershiru. Svou první povídku o králíčkovi, který měl spalničky napsala již v šesti letech. 
  Zajímavostí je, že postavu Hermiony psala do určité míry podle sebe, protože se taky prý hodně učila. Kvůli Harry Potterovi vedla několik soudních sporů. 

  Jakmile se krůpěje světla ocitla téměř u špičky Harryho hůlky, dřevo v jeho prstech se tak rozpálilo, že měl strach, aby nevzplálo plamenem. Čím víc se kapka blížila, tím víc sebou hůlka trhala; Harry si byl jistý, že jakmile na ni sáhne, hůlka ten dotek nevydrží. Měl pocit, že se mu co chvíli rozštípe mezi prsty...
                                              (Kapitola 34; Priori incantatem)

  V první řadě bych chtěla začít tím, že vím, že tu nejsou recenze na předchozí tři díly - Kámen mudrců, Tajemná komnata a Vězeň z Azkabanu. Ty jsem pochopitelně také četla, jenže to bylo ještě na základce, kdy jsem neměla blog. Další věcí, ke které se vám musím přiznat je, že jsem tento díl četla vůbec poprvé. Fanouškem Harryho Pottera jsem se totiž pořádně stala až letos (vlastně loni - v roce 2018). Vždycky jsem u čtení skončila třetím dílem. Sama nevím proč, když mě Vězeň z Azkabanu hodně bavil. Kámen mudrců jsem četla dokonce dvakrát. Když už jsem u toho přiznání, tak musím říct ještě jednu věc - přesto, že jsem od jakživa velký knihomol, nemám v knihovničce ani jeden díl z této série. Na základce jsem chodila do knihovny a do Harryho jsem ještě nebyla tak zapálená, jako nyní. 
  Až v posledních měsících si říkám, že si Harryho prostě musím pořídit, protože se k němu budu ráda vracet a rozhodně bych ho pokaždé nechtěla číst v e-booku jako v posledních dnech. 
  Nevím, jestli to tak ještě někdo máte, ale já osobně mám radši famfrpál ve filmu, než v téhle knížce. Na můj vkus je zde tento sport líčen možná trošičku moc. Ale chápu, že to sem patří, když se jedná o mistrovství světa. Na druhou stranu musím říct, že by mě bavilo famfrpál hrát. 
  V konečném součtu se mi však líbila více kniha než film. V knize je spousta zajímavých věcí, které na plátno nepřenesli. Například mě úplně naštvali s tím, že ve filmu úplně vynechali mého oblíbeného Dobbyho nebo skřítku Winky. To je velká škoda. 
  Spisovatelka píše velice čtivě. Až jsem měla chvílemi pocit, že jsem v Bradavicích taky. Koho mi bylo hodně líto (jak ve filmu, tak v knize), byl Cedrik. A pak jsem taky hodně litovala Winky. 
  Přesto, že jsem dříve viděla film než bych četla knihu (neodolala jsem), tím, že jsem si v knize našla něco nového, jsem si příběh náramně užila. Všeobecně si myslím, že Harryho můžete číst i vidět klidně tisíckrát a nikdy vás jeho příběh neomrzí. 
Závěrem můžu knížku jenom doporučit. Jelikož nevím, jak série skončí (vím, je to ostuda), docela mě zklamalo, když jsem si na internetu přečetla spoiler na Relikvii smrti. I tak věřím, že si zbývající díly užiju a nebudu se nudit. 
  Recenze na předchozí tři díly bude s re-readingem, abych si vybrala ty podle mého názoru nejzajímavější části, které tradičně vyberu na ukázku. Do konce roku 2019 bych chtěla mít zbývající díly dočtené a možná během toho dojde i na re-reading, který jsem si nyní dávat ani nemusela, poněvadž knihy z této série jsou nezapomenutelné. 
  I přes všechny okolnosti mě konec dokázal překvapit a toho si velmi cením. 

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky




                                                                
  

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová