Silní: Zajatec Železné hory - Henry Lion Oldie

Autor: Henry Lion Oldie
Originál:  ruský, 2016
V ČR: Klára Kaplanová, Dobrovský, Fobos, Praha 4, 2018
Série: Silní (1. díl)
Počet stran: 448

Anotace: Ürüng Uolan, Bílý chlapec, se narodil na Sedmém nebi, do rodiny slunečních ajyy. Jelikož se narodil jako bootur, čeká ho legendami a závěsem tajemství opředená cesta do Kovárny, kde by měl získat nejen zbraně a výstroj, ale i sílu. Mladým chlapcem zmítá nedočkavost, zvědavost a zároveň strach. O Kovárně se vypráví tisíc a jedna pohádka, ale ti, kteří v ní skutečně byli, mlčí.

Čtenáři se spolu s Bílým chlapcem vydají na cestu, která bude mnohem spletitější, než by si mladý bootur dokázal vůbec představit. Ürüng poprvé na vlastní oči spatří místa, kde se čas a prostor slévají dohromady, kde se otáčí nejen nebe, ale i ostrovy či hory, kde slepí lidé vidí a kde je mladík ve skutečnosti staříkem. Místa, kde se mravenci mohou spojovat do tajuplných šifer, kde pod tíhou tónů píšťaly praská země a kde i zlí aďarajci mohou být přáteli. Ürüng pochopí, že v celé Osmikrajní není nikdy nic černobílé. Nikdo není jenom zlý nebo jenom dobrý, ba právě naopak! Dobrý se vmžiku může stát zlým, a zlý zase dobrým.

Při putování bude zodpovězena i Ürüngova nejskrytější otázka. Žije můj bratr, silný bootur, nejlepší z nejlepších – žije můj bratr Ňurgun?
    Plamen mi ožehl hlavu. Ramena. Břicho. Stehna. Chodidla. Pálil  mě seshora i zespoda. Byl všude kolem mě. Bolí to! Bolí! Tak strašně to bolí! Hoří mi obličej. Tváře. Ústa. Nos. Oči! Moje oči! Vaří se, praskají. Musím je zavřít! Nejde to. Musím se vytrhnout! Nejde to. Cítím něco pečeného! To pečou mě. Cítím sám sebe. Ta bolest! Zabiju je! Vytrhnu se jim a všechny je zabiju! 
(Část 1: Píseň třetí, 5, Mistr Kytaj pracuje, str. 105)

  Ürüng je chlapec, jenž se narodil v Sedmém nebi jako bootur. Nemůže se dočkat, až společně se svým bratrem Mürgünem poputují do Kovárny, tajemného místa, od kterého si mladík slibuje, že zde získá potřebné zbraně, výstroj, ale také téměř bájnou sílu. Cesta Ürünga se však zkomplikuje poté, co zjistí jistou informaci. 
 Ve světě, kde se bootur Ürüng nachází, zjišťuje,  že Osmikrajní vůbec není taková, jak si představoval. Je zde mnohé nezvyklé, což umí zaujmout nejen hrdiny, ale především také čtenáře, o což si myslím, že v dobrých knihách by mělo jít především.  

  Sahám si na boky a na stehna. Určitě jsem smrsknutý! O čem to tedy mluví?

(Část 1: Píseň osmá, 3, Z jednoho nebe na druhé, str. 251) 





  Henry Dion Oldie je  pseudonym dvojice ukrajinských  spisovatelů scifi a fantasy literatury Dimitrije Gromova a Olega Ladyženského. Autoři žijí a Charkově a své knihy píší v ruštině. Během bezmála čtvrt století vydali přes třicet románů a novel a stali se jedněmi z nejoblíbenějších autorů fantastiky v Rusku i na Ukrajině. Mezi jejich nejznámější díla patří tzv. Achájský cyklus z prostředí starověkého Řecka či rozsálá vesmírná opera Ekumena. 


  Jsou nositeli celé řady literárních ocenění; mimo jiné byli v roce 2006 na Euroconu v Kyjevě vyhlášeni nejlepšími evropskými spisovateli v žánru SF & F.  
  Jejich pseudonym vznikl složením počátečních písmen jejich křestních jmen a příjmení. 

Ohlušující  řev proniká skrz hučení sněhové bouře. 
(Část 2: Píseň čtvrtá, 2, Na cestě, str. 377)

  V první řadě začnu tím, že když jsem knihu viděla poprvé, obálka mi připadala něčím zvláštní, skoro bych řekla až podivná. Přečetla jsem si anotaci, která sice zaujala, ale protože jsem chtěla ještě jinou knihu, rozhodla jsem se, že si tenhle příběh přečtu později. 
  Mým osudem však bylo, abych tuhle knihu dostala do ruky. A jsem moc ráda, že to tak je. Vůbec se nedivím, že tihle autoři mají na svém kontě tolik nadšených ohlasů po Evropě. Rozhodně se k fanouškům už po přečtení prvních pár stránek řadím také. 
  Hned vám řeknu proč. Svět, do něhož je zasazen děj příběhu, mi přijde neskutečně zajímavý, propracovaný a originální. Jen škoda, že dějiště není obohacené o mapu. to je asi jediná věc, kterou bych vytkla. 
  Autoři píší neskutečně čtivě. Myslím, že je to také tím, že v jednotlivých kapitolách jsou mnohdy zasazeny (někdy i ostré) dialogy mezi postavami, takže stránky ubíhají pod rukama. Oba dle mého názoru mají dílo, na jehož zpracování se dohodnou, neskutečně dobře promyšlené. Do detailu. Ano, nacházejí se zde drobnůstky, které jsou neskutečně důležité. Na druhou stranu jsem já osobně neměla pocit, že by se zde spisovatelé nějak extra zdržovali se sáhodlouhými popisy krajiny (třeba na 2 stránky), zaměřují se spíše na líčení jednotlivých situací. - Další věc, která knize dodává na atraktivitě. 
  Když tento skvost poprvé otevřete, vaše oči budou plesat, protože i uvnitř je moc hezky zpracovaná. Mrzí mě, že se knížka zatím moc nikde neobjevuje. (Nebo tedy zatím není moc vidět na Instagramech nebo YouTubu. Mimochodem, na mém Instagramu můžete tuto i knihu z předchozí recenze - Medicejští: Královnu u moci - vidět.)
  Čím je kniha Silní: Zajatec Železné hory dále zajímavá? Především to, že když máte někomu líčit její obsah, je tento úkol velice složitý, protože se musíte neustále dívat do anotace, abyste nevyzradili více, než je nezbytné a nepřipravili tak dotyčného o pravý čtenářský zážitek. Proto ani napsat pro vás, mé čtenáře, (tímto vám strašně moc děkuju, že můj blog navštěvujete), napsat bez velkých spoilerů shrnutí děje. Další, co vás jistě nenechá chladným, je skutečnost, že titul má (a nyní se radši podržte křesla, abyste z něj nespadli, nechci vás mít na svědomí) dva prology i epilogy! Páni! Čtu už celá léta, ale nepamatuju si, že by se mi někdy do ruky dostala knížka, která by obsahovala tohle. Tím nechci vůbec říct, že tyto části knize uškodily. Ba právě naopak. Dělají jí ještě o to zajímavější. 
  Kromě toho příběh skrývá spoustu zajímavých věcí, postav, podnětů; se kterými jsem se v žánru nesetkala. Například ti bootuři? Úplně nové postavy - ty jsem dříve neznala. Díky této publikaci jsem je poznala. Nápad, že je někde něco opačně, než jak se daná situace či osoba zpočátku jeví, je prostě... K nezaplacení. Otáčení se mi prostě líbí.
  Líbí se, jak si autoři hrají se světem, který společně stvořili. Velká pochvala patří všem, kteří se podíleli na zrodu této krásné fantasy, poněvadž je mimo jiné doplněna také o poznámky pod čarou. Ty čtenáři ulehčují práci, aby slovíčka, se kterými si neví rady, nemusel hledat všude možně a neodváděl tím pozornost od čtení. Uznávám, že jména jsou na naše poměry poněkud složitější, ale když se v příběhu zorientujete a začtete se, není problém. 
  Podle mého názoru se tato  série bude řadit k těm propracovanějším. Myslím, že mám nového favorita na oblíbenou knižní sérii (jednu z mnoha). 
  Nejvíce jsem si oblíbila hlavního hrdinu. Neskutečně mi sedl. Svět taky miluju a chtěla bych v něm žít. Podle líčení Ürünga jsem dospěla k názoru, že bych chtěla žít hlavně v Sedmém nebi. To by se mi moc líbilo. Musí být úžasné. A ty citace... Ach!
  Kdo se bojí, že by měl problém se jmény, doporučuji udělat si někam bokem na papír jednoduché schémátko o tom, kdo je kdo. Já jsem si ho pro jistotu udělala, a tak mohu s čistým svědomím tvrdit, že rada funguje. 
 Na závěr bych knihu doporučila milovníkům fantasy, jděte do toho. Stojí za přečtení. Jen potřebuje vaši šanci. Neváhejte, třeba okouzlí i vás...
  (Kniha je obálkou mnohem hezčí naživo než na internetu, miluju jí.) 
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuju knihkupectví Knihy Dobrovský. Je skvělá! 
Knihu můžete zakoupit ZDE.


Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky

Komentáře

  1. Velmi zajímavá recenze, přestože by mě kniha dle anotace vůbec nezaujala a to ani díky obálce, která je vcelku povedená. I když máš krásnou recenzi, tak této knize se vyhnu.. Už tak mám na seznamu spoustu knih, ale děkuji, že jsi se podělila o svůj názor! :) Věřím, že kniha své čtenáře najde.

    Klářin Knihokoutek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za pochvalu. Mimochodem, máš moc pěkný blog :)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová