Recenze: První tři manželky Jindřicha VII. - Alison Weir

Kateřina Aragonská 

  •  Autorka: Alison Weir
  • Originál: Katherine of Aragon: The True Queen, 2016
  • V ČR: Kateřina Aragonská - Pravá královna, Eva Křístková, BB ART, 2016
  • Série: Šest tudorovských královen (1. díl)
  • Počet stran: 552
Anotace: V prvním ze série zamýšlených románů o šesti tudorovských královnách představuje historička Alison Weirová Kateřinu Aragonskou. Fantasticky živý portrét první ženy Jindřicha VIII. bourá mnohé mýty o této hrdé ženě. Už ji nevykresluje jako jednoznačnou oběť dějinných zvratů. Na stránkách knihy ožívá charismatická, nezlomná a odvážná hrdinka, jež na prahu stáří marně bojuje o lásku manžela a budoucnost své královské dcery. Její tragický příběh nikdy nepřestane fascinovat.

HESLO: "SKROMNOST A ODDANOST." 

  Kniha líčí život Kateřiny Aragonské i život na dvoře Jindřicha VIII. Kniha je plná lásky, intrik, smutku, bolesti, přátelství... i nekonečné touhy po moci, mužském následníkovi i po všeobecném úspěchu. 
  Knize jsem dlouho odolávala. Ani nevím, proč. Možná jsem se bála toho, že se jedná o životopisný historický román. Zbytečně. Autorčin styl psaní je tak čivý, zároveň popisný i obrazotvorný až má člověk pocit, že je sám součástí Jindřichova a Kateřinina dvora. Příběh je skvěle promyšlený a je vidět že autorka pečlivě studovala veškeré souvislosti i úskalí doby.
 S Kateřinou jsem si rozuměla, soucítila jsem s ní, a jsem ráda, že jsem s ní mohla strávit několik hodin. Během čtení jsem si hledala různé materiály (informace i obrázky), díky čemuž jsem mohla být Kateřině (a nejen jí) mnohem blíž. Měla jsem pocit, jako bych  ji nejen osobně potkala, dokonce se stala její dvorní dámou, přítelkyní. Za svojí víru, lásku a především neochvějnou sílu si zaslouží náš věčný obdiv a poklonu. Měla to v životě opravdu velmi těžké a přesto o svoji lásku bojovala až do samotného konce. 
  Samotný Jindřich mě ze začátku jejich vztahu stejně jako Kateřinu okouzlil, ale postupem času mě začal svými postoji, názory i chováním vůči své ženě vytáčet. Mezi zajímavosti patří, že právě on patřil mezi nejhezčí muže své doby. 
DOPORUČUJU NEČÍST DALŠÍ INFORMACE O DÍLECH, POKUD JSTE NEČETLI PŘEDCHOZÍ! 
Hodnocení: ⭐⭐⭐⭐⭐


Anna Boleynová 

  • Originál: Anne Boleyn: A King´s Obsession, 2017
  •  V ČR: Anna Boleynová - Králova posedlost, Eva Křístková, BB ART, 2017  
  •  DRUHÝ DÍL
  • Počet stran: 472

 Anotace:  Mladá žena, která změnila běh dějin. Anna se po letech strávených v královských palácích Francie a Burgundska vrací do Anglie, strhává na sebe pozornost anglického dvora a rozehrává hry dvorské lásky. Když ale král zavelí, všechna hra končí. Anna má ducha i odvahu hodné koruny – a korunu chce také získat. Za každou cenu. Anna

Boleynová byla druhou ženou Jindřicha VIII. Toto je její příběh. Historie nám říká, proč zemřela. Tento fascinující román vypráví o tom, jak žila. Alison Weirová rozkrývá životní osudy odvážné a odhodlané ženy.

Další knížka ze série Šest tudorovských královen. Já jsem nadšená. Ne tolik jako z Kateřiny, která mi byla sympatická i jako člověk, ale bylo to hodně dobře napsané. Oceňuju, že ač se určité věci malinko opakovaly z předchozí knihy, autorka dokázala nenásilně zakomponovat a zaměřit se na nové skutečnosti. Je to pochopitelné, každá žena měla jiný pohled na věc. Anna mi oproti Kateřině nebyla moc sympatická, protože jí šlo hlavně o moc, byla velice ctižádostivá a nebála se použít všechny prostředky, aby dosáhla svého. V tomto díle je díky ní daleko víc intrik než v předchozím. Celý příběh je velmi čtivý a opět není nouze o zajímavé informace. A ten konec?! Skoro jsem to obrečela. Velice emotivní.

Hodnocení: ⭐⭐⭐⭐

Jana Seymourová

  • Originál: Jane Seymour: The Haunted Queen, 2018
  • V ČR: Eva Křístková, BB art, 2018
  • TŘETÍ DÍL
  • Počet stran: 480
Anotace: Pouhých jedenáct dnů po popravě Anny Boleynové obléká Jana Seymourová svatební šat, aby se stala třetí ženou Jindřicha VIII. Poslední dobou přitom zblízka sledovala, jak se králova vášeň k předchozí manželce rychle mění v ledový chlad a velkolepé dvorské slavnosti, hostiny, lovy i chodby královských paláců se náhle stávají kulisami děsivé tragédie. Jana ví, že musí porodit králi syna, jinak jí hrozí smrt.
Nová královna musí vystoupit ze stínu Kateřiny Aragonské i Anny Boleynové a dát zemi dědice, jen tak totiž může přimět krutého krále, aby s ní i s celou zemí jednal laskavěji. Sílu jí dává její víra a naděje, že se jí na tomto zkaženém světě podaří vykonat alespoň něco dobrého.

  Zatím poslední kniha, kterou jsem z této série četla a musím říct, že se mi líbila víc než předchozí díl. Asi proto, že tam byla vidět loajalita ze strany Jany k mojí oblíbené Kateřině,  na čemž je krásně vidět Janin vnitřní boj. Jana byla královna, o které se dochovalo poměrně málo informací a tak musím vyjádřit poctu autorce, že si s tím "problémem" tak dobře poradila. 
  Jak už jsem zvyklí, i v této knize není nouze o informace, spoustu jmen (známých i nových). Autorka se opět vrací v čase, takže znovu potkáváme předchozí dvě Jindřichovy manželky. Jednalo se o zatím nejčtivější díl. Tím, jak o ní není dochovaných tolik informací, autorka jde více do románu a příběh tak mnohem lépe plyne. U předchozích dvou žen jsem si informace ještě dohledávala, jak moc jsou pravdivé a to mě od čtení trošku brzdilo.
    Alison Weir se zde hodně zaměřuje na detaily (např. ohledně popisu šatů), což dává čtenáři ještě větší pocit, jakoby se s postavami doopravdy setkal. U tohoto dílu mi přijde, že se zde hodně točíme ohledně Anny, takže čtenářky, které jí měly rády, si opět přijdou na své. 
  Na obou královnách (Anně i Janě) je vidět, jak ženy a dívky v tehdejší době hodně ovlivňovala rodina a často se jim musely podřídit. 
  Samotná Jana přišla hodně skromná (někdy až moc). V tomto díle se dozvídáme také pár fascinujících faktů ohledně britského námořnictva. Hodně mě zaujala loď Mary Rose, která skutečně existovala!
  Jedinou historickou nepřesností je ta, že kniha naznačuje, že měla Jana s Jindřichem předmanželský sex, což podle historických pramenů není pravda. Faktem však zůstává, což je vidět i v knížce, že Jana byla jediná, kterou Jindřich skutečně miloval. Z konce příběhu jsem měla slzy v očích. 

  "Nejhorším nepřítelem je strach," ozvala se královna. Během jejich horečných příprav k odjezdu zůstávala klidná a usmívala se. "Věřím, že je pravdivé úsloví, jež praví, že jedna zvěst vyvolá tisíc případů horečky. Myslím, že větší utrpení přináší lidem strach, než samotná nemoc." Jana se modlila, aby měla pravdu.  

(str. 81, kapitola 6)

Hodnocení: ⭐⭐⭐⭐⭐ 

 



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

MINI RECENZE: Petr a Lucie - Romain Rolland

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová