OHNIVÉ KVĚTY: Susan Meissner

Autorka: Susan Meissner
Originál: A Fall of Marilgolds, Penguin Group,  2014
V ČR: Radka Kolebáčová, Ocelot, 2020
Počet stran: 334

Anotace: Nádherně zdobená šála, předávaná z generace na generaci, pojí dvě newyorské katastrofy a také dvě ženy, které se musí vypřádat se ztrátou milované osoby.
Září 1911. Zdravotní sestra Clara se na Ellisově ostrově stará o přistěhovalce. Jeden z nich ji zaujme nejen svým osobním příběhem, který zrcadlí její vlastní ztrátu, ale
také nádherně zdobeným šálem s aksamitníky. Právě tento šál postaví Claru před těžké dilema, kterému musí čelit.
Září 2011. Stejný šál s aksamitníky zachrání život Taryn, která přežila kolaps Světového obchodního centra. Při tragédii však zahynul její manžel. Po deseti letech od tragédie se v novinách objeví dlouho ztracená fotografie, která Taryn přivolá nejen vzpomínky na tento hrůzostrašný den, ale také jí do života vnese to, co již považovala za dávno ztracené.
Obě ženy byly svědkem smrti milovaného muže a bojují se smutkem, na cestě zpátky do života je provází právě šál, který kromě naděje přináší i víru v silnou moc lásky.
V poetickém příběhu o lásce autorka staví hrdiny a čtenáře před dilema pravdy a lži, které lze jen těžko jednoznačně rozhodnout.




Vše krásné v sobě skrývá příběh, který touží být vyprávěn. A však ne každý příběh je krásný. 

(1;Taryn, str. 13)


  Šála, jež je předevávaná z generace na generaci s sebou nese i svůj příběh. Šál, stejně jako dvě ženy, o nichž kniha pojednává, ušel dlouhou cestu a stejnějako ony přežil neuvěřitelné věci. Knížka se odehrává ve dvou časových rovinách: v roce 1911, kde máme zdravotní sestru Claru, která po těžké životní situaci našla útočiště na Ellisově ostrově, kde pečuje o zdraví přistěhovalců. Díky roku 2011 máme možnost prožít příběh Taryn, která se také snaží vzrovnat s těžkým obdobím. 
  Na obou příbězích máme možnost vidět smutek žen, ale i pořádnou touhu a odhodlání odrazit sekonečně ze dna a žít. Přesto, že o tragédii, která potkala Taryn jsem už knížku četla, jako celek mi knížka přišla hodně originální. Líbilo se mi, že i když pracuje s tématem dvou různých tragédií, autorka to umí dobře podat a neztrácí se v tom. Navíc píše nesmírně čtivě a vy prostě musíte vědět, co bude dál... 

Pro všechny sny čekající na vyplnění jako by existovalo tisíce slov, ale zmařeným nadějím zůstával jeden společný nářek. 
(2; Clara, str. 21)

  Když jsem si poprvé přečetla anotace na Megaknihách, nic moc jsem se z ní nedozvěděla. Viděla jsem krásnou obálku, nálepku román o lásce a to mi stačilo. Řekla jsem si, že ji prostě vyzkouším. 
  A nemohla jsem mít šťastnější ruku. Když jsem si knížku rozbalila, zjistila jsem, že je krásná nejen navenek, ale i uvnitř. Po pár řádcích jsem už věděla, že výběr byl více než dobrý. Rozhodně jsem nešlápla vedle. 
  Autorka umí psát. Pokud knížku otevřete a přečtete si něco o autorce, zjistíte, že se právě Ohnivé květy umístili mezi deseti nejlepšími knihami psanými ženami a po dočtení už vím proč. Autorka se inspirovala skutečnými událostmi, přidala fantazii a vyšel z toho moc dobrý koktejl plný lásky, lidskosti, smutku, odrazu ze dna, tajemství, wau momentů a dokonce nechyběly ani dopisy či báseň. Co víc si přát? Příběh to neskutečně okořenilo a oživilo. Neumím si představit, že by tam něco z toho chybělo. 
  Susan píše tak, že máte pocit, jakoby postavy z knížky byli vaši dobří známí. Osobně jsem si nejvíce probírala Claru. Nejen proto, že převážná část knihy popisuje právě její příběh, ale hlavně proto, že mi byla sympatická a taky mě zajímal Ellisův ostrov. Líbilo se mi, že tam ten ostrov byl, protože knížce dával takový letní, dovolenkový nádech. Také bylo zajímavé prostředí nemocnice na ostrově. Musím říct, že jsem v Claře v určité chvíli poznala sama sebe. (Kdo četl a zná mě, určitě pochopí, ve které).
  Příběh Taryn mě také bavil, ale už nebyl tak top jako ten Clary. Ano, byl super, ale už jsem o něm četla v jiné knížce (Lidé, kteří mě znali). I tento příběh byl však v určité chvíli originální a ukázal nám, jak je lidský život křehký a to, že někdy nás od smrti dělí jen okamžik. Někdy je to jen o štěstí...
Jako celek knížku všem doporučuju. Do poslední chvíle jsem si myslela, že příběh skončí trochu jinak. 
  Myslím ,že tato knížka hodně lidem i pomůže se odrazit ode dna v těžkých chvílích. Protože kromě smutku je tady určitá naděje. 
  Je vidět, že autorka má povědomí, o čem píše a že má své dílo do detailu promyšlené. Stránky jsem hltala, protože mi přišlo, že to nejlepší vždycky dala až na samý konec kapitoly. Takže prostě nešlo přestat číst. 
  Z mužských postav se mi nejvíce líbil Andrew a Mick. Randall byl taky fajn (na rozdíl od Cizinky, kde se stejnojmenná postava chovala nechutně). Ale ať nejsem zaujatá, tady byl prostě fajn. 
Jediné, co mě mrzelo, bylo, že jsem tuto knihu nemohla číst už od 10. února, kdy mi přišla a to z důvodu, který nechci na blogu rozebírat, ale tak nějak už to prostě naneštěstí s touto knihou budu mít navždy spojené...  Myslela jsem, že se Megaknihám budu muset omluvit, že recenzi nestihnu udělat do měsíce. No, co, stihla jsem to. Sice skoro na poslední chvíli, ale stihla. To nejhorší už je doufám za mnou a nerada bych to zvlášť tady, (řekla jsem si, že budu pozitivní), více rozebírala. 
  Pokud se ohlédnu zpět na knížku, jako studentka zahradnické školy musím ocenit krásnou květinovou obálku. A pozor! Květiny jsou i uvnitř na začátku každé kapitoly! Prostě pecka. Nemám slov. Už dlouho jsem nečetla knížku, která by byla tak moc povedená a zároveň i tak moc krásná. Opravdu - poklona všem, kteří se na ní nějakým způsobem podíleli. Jste skvělí! 
  Knížku celým svým srdcem doporučuju. Určitě se bude líbit všem, kteří mají rádi prolínání časových rovin. 
❤❤❤❤❤

  Megaknihy. cz jsou internetový obchod, kde už delší dobu ráda nakupuju knížky. Jejich stránky jsou přehledné, a tak jsem na nich i v případě, že hledám informace o nějaké knížce. Ráda se tam vracím. Většina titulů je vždy skladem, mají super dodání (knížky jsou vždy v dobrém stavu) a komunikace je bez problému. Navíc ty jejich samolepky s medvídkem prostě miluju! 
  Ceny knížek jsou zde také dobré. Nemám, co bych vytkla. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová