Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Autorka: Anne Jacobsová 

Originál: Die Tuchvilla (1. díl), 2014             

                 Die Töchter der Tuchvilla (2. díl), 2015

                 Das Erbe der Tuchvilla (3. díl), 2016

V ČR:  Panský dům, Knižní Klub, 2017 (1.díl)

             Panský dům a jeho dcery, Knižní Klub, 2018 (2. díl)

         Panský dům a jeho dědictví, Knižní Klub, 2018 (3.díl)

Počet stran: 464 (1. díl)

                    480 (2. díl)

                                                                                                           432 (3. díl)

1. díl: Panský dům 

Anotace: Augsburg 1913
Mladá Marie nastupuje jako kuchyňská pomocnice v impozantní vile, sídle průmyslnické rodiny Melzerů. Zatímco si děvče ze sirotčince vydobývá své místo mezi personálem, panstvo si užívá zimní plesové sezony, v níž má být uvedena do společnosti nejmladší, krásná dcera Katharina. Jenom Paul, dědic rodiny, se drží stranou společenského mumraje – dokud nepotká Marii..

 

Marie pobíhala sem a tam. Vzala ten či onen hrnec, podávala talíře a lžíce, nosila dříví do kamen, umývala mísy a nože. Na co sáhla – všechno bylo špatně.

„Ten se smetanou ne, ty osobo jedna hloupá. Hrnec s vývarem. Tam naproti. Podívej se pořádně. Dělej, nebo se mi vyvaří omáčka…“

(kapitola 4)

  Krásný začátek série. Jedná se převážně o romantiku, příběh je sice zasazen do minulosti. Historie jako takové tam moc není, je spíše na pozadí, autorka se spíše zaměřuje na jiné skutečnosti. Hlavně na postavení bohatých a chudých. Máme tam tedy různé třídy lidí. Líbí se mi, že autorka dokázala perfektně promyslet jak linku bohaté továrnické rodiny, tak i jejich služebnictva. Co příběh činí pro mě výjimečným, je určitě  zasvěcení do tajů textilního průmyslu v tehdejších dobách v Německu a celková atmosféra příběhu. Ta je prostě úžasná. Celkový příběh je napsán tak kouzelně, že jsem i já, jako zapřisáhlý milovník léta naprosto milovala zimu v Ausburgu. A ty Vánoce? Ty prostě nemají chybu. To chcete zažít, to chcete číst. A ta romantika? Mám nový oblíbený pár. 💓

Hodnocení: 4,5*


2. díl: Panský dům a jeho dcery

Anotace: Marie a Paul Melzerovi si užívají rodinného života, ale jejich štěstí netrvá dlouho. Vypukla první světová válka a muži narukují na frontu.
Paul jako dědic průmyslnické rodiny je zpočátku zproštěn vojenské povinnosti, neboť je potřebný doma jako odborník v továrně. Jenže i on posléze dostane povolávací rozkaz – a právě v den, kdy Marie rodí jejich dvojčata.
Marie se však nezalekne žádné překážky. Brzy pochopí, že je na tom melzerovská textilka špatně, a pustí se do boje za zachování rodinného dědictví. Její pomoc potřebují i obě švagrové Kitty a Elisabeth.
Později ale dostane zlou zprávu, že Paul padl do zajetí. A záhy nato se objeví jeho přítel, elegantní Ernst von Klippstein, který čím dál víc vyhledává její blízkost...


Johann Melzer vypil whisky a rázně postavil prázdnou sklenici na stůl. „Dokud tady v tom domě budu mít rozhodné slovo, tak se tahle volovina konat nebude.“

  Tenhle díl byl o chlup lepší než ten první. Sice to normálně nedělám, ale udělala jsem výjimku v hodnocení, protože pět hvězdiček si šetřím. Bylo zajímavé sledovat, jak každý z panského domu prožíval první světovou válku úplně jinak, ale ve dvou věcech se shodovali: chtěli, aby válka brzy skončila (pochopitelné) a s hrdostí doufali v neporazitelnost své země. 

  Bylo tam vidět obrovské vlastenectví a vůbec celková víra v německou armádu. Líbilo se mi, že se zde rozvíjí i příběh mé oblíbené Hany a Huberta. Krásná romantická rodinná sága vyprávěná na historickém pozadí. Co mě docela dost mrzí je, že jak v anotaci zmiňují, že se Paul ocitne v zajetí, už zde není pořádně napsáno, co prožil. Vím, že to určitě nebylo nic pěkného a příjemného, ale i tak jsem doufala, že tu jeho zajetí bude více rozebrané. Doufala jsem v další díl.

Hodnocení: 4,8*

3. díl: Panský dům a jeho dědictví

Anotace: Augsburg 1920. Panský dům hledí optimisticky vstříc budoucnosti. Paul Melzer se po návratu z ruského zajetí ujal vedení továrny a dopomohl rodinné firmě získat zpět starou slávu. Jeho sestra Elisabeth se se svou novou láskou nastěhuje zpátky do rodného domu. Paulova žena Marie si splní svůj dávný sen: otevře si módní ateliér. Její modely slaví úspěchy, ale stále častěji dochází ke sporům s Paulem. Marie nakonec jednoho dne sebere děti a z panského domu se odstěhuje a kola osudu nabírají rychlost…


Leo měl naspěch. Po schodech zatlačil prvňáky ke straně a prosmýkl se chodbou žvanících děvčat - pak se ale musel zastavit, poněvadž ho někdo chytil za jeho brašnu na zádech. 

                                                                                                                       (kapitola 1, str. 5)

  První přečtená kniha v roce 2023. Wau, ta si těch 5 hvězd zaslouží. Díl od dílu lepší. A autorka pořád posouvá výš pomyslnou laťku. Bližších podrobností ohledně Paulova zajetí jsem se opět nedočkala, ale díky skutečnostem, které se zde odehrály, tuto drobnou "chybičku" Anne Jacobsové odpouštím. Především je to díky Elisabeth. Tuto sestru jsem si v minulých dílech moc neoblíbila, spíš mi byla bližší Kitty, ale tady ve třetím díle se dost zlepšila. Především díky tomu,  že autorka zapracovala a lépe promyslela její dějovou linku. Kdo mě zde naopak chvilkami vyloženě štval, byl od začátku oblíbený Paul. Co si vůbec myslí?! 

  Marie je pořád stejná. I když je zde určitý posun v chování také. Jestli lepší nebo horší, to posuďte sami, ale já ji celkem chápu. Spisovatelka zde líčí vývoj vztahu mezi Marií a Paulem, který se, jak napovídá anotace, otřese v základech a je jenom na nich, jak s problémem naloží. Mrzí mě, že se zase oproti dvojce tolik neobjevuje dění okolo Hany, i když i zde má samozřejmě svou roli. Hrozně se mi líbí, jak Anne Jacobsová napsala příběh Sebastiana. Trošku rušivé mi přišly neustálé migrény Alice a Serafina von Dobern by si asi zasloužila uškrtit.

  Bavilo mě sledovat, jak děti rostou, jak jsou sehrané a jejich rošťárny mi dali důvod k úsměvu a zavzpomínala jsem na vlastní dětství. Poměrně velká část knihy se odehrává v období vánočních svátků a oslav nového roku, takže to byla opravdu správně (i když neplánovaně) zvolená kniha, kterou jsem dočetla na Nový rok, tak doufám, že všechny přečtené knihy v roce 2023 budou skvělé jako byla tato. )

  Musím říct, že jsem knihy původně měla v elektronické verzi, ale jsem velice šťastná, že jsem si je díky věrnostnímu poukazu z Knižního Klubu mohla všechny (i zbývající dva díly) dokoupit se slevou i v tištěné verzi. Určitě jsem totiž nečetla naposledy. 

  Autorka dokázala, že umí napsat i šokující (až detektivní) zvraty, které jsou ale bohužel krátké a záhy je to objasněno. Ale i tak velké plus za drobnou detektivní zápletku.

Těším se na další díly a jsem moc ráda, že se je autorka rozhodla napsat, když se původně jednalo o trilogii. Doufám, že v příštím díle se Marie více zaměří na svůj módní ateliér, protože tahle linka se jeví slibně. 🙏Moc doporučuji všem, kteří mají rádi pohodové romantické čtení, kde všechno není tak úplně růžové jako na první pohled. 💔

Hodnocení: 5*


 


   

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Hana - Alena Mornštajnová