Šesté zastavení: Linda Stasi



Autorka: Linda Stasi 
Originál: THE SIXTH STATION, 2013
V ČR: Knihy Dobrovský; Omega, 2019
Série: Alessandra Russo
Počet stran: 480

Anotace: Měl to být obyčejný den. Pak dostala zničehonic šanci napsat senzační reportáž o soudním procesu století. A následovalo něco, co jí převrátilo život naruby...
Novinářka Alessandra Russová míří k soudu s celosvětově známým teroristou Demielem ben Yusefem, jehož ovšem jiní považují za spasitele. Než se však soudní proces stačí rozběhnout, ukáže se, že nic není takové, jak se na první pohled zdálo. A čím víc se toho Alessandra dozvídá, tím větší nebezpečí jí hrozí. Po obvinění ze zločinu, s nímž nemá nic společného, se musí dát na útěk a postupně přichází na to, že nejen v Demielově, ale i v jejím životě je toho spousta, o čem neměla nejmenší tušení.
  Její neplánovaná cesta vede z New Yorku do Turecka a odtud do Francie a Itálie, kde se skrývá klíč k možná největšímu tajemství, jež sahá dva tisíce let zpátky. 

  Ušla jsem v tom hábitu několik bloků a sledovala, jak mi lidé kývají na pozdrav, usmívají se a prokazují ten druh úcty, kterého se běžně oblečeným lidem v New Yorku normálně nedostává. 

(10.; str. 108) 

  Alessandra Russová je novinářka, která jednoho dne dostane příležitost, která je takříkajíc snem každého novináře - má se totiž dostavit k soudu s celosvětově známým mužem. Demiel ben Yusef je, jak bych tak řekla, velmi komplikovanou postavou, protože ho jedni považují za teroristu a druhá skupina ho považuje za spasitele. Dost protichůdné, nemyslíte?
  Po událostech, co se odehrály u soudu, na které mimochodem nemohl nikdo Alessandru žádným způsobem připravit či ji alespoň varovat, se tato žena vydává na cestu do dalekých zemí, aby odhalila dva tisíce let staré tajemství. Neplánovaná cesta však není jediným problémem, se kterým se musí vypořádat - byla totiž obviněna ze zločinu, který nespáchala. Jak si Alessandra poradí s tímto náročným úkolem, když nemůže nikomu věřit? Dá se takový úkol zvládnout, jste-li sami a pronásledováni muži zákona?

  Pomocí čehosi, co vypadalo jako kávovar, jsem si vyrobila mrňavý šálek kávy, nasypala do něj obří dávku cukru a chemicky vyrobeného "smetanového" prášku a obrátila jej do sebe.

(16.; str. 161) 

  V první řadě bych možná měla zmínit, že jsem na téma terorismus ještě nic nečetla. A tak jsem se rozhodla vyzkoušet něco nového. Anotace vypadala celkem fajn, tak proč ne? 
  Přesto, že autorka ve svém díle zpracovává vážné téma, najdete zde dokonce i vtip. Samotné činy Demiela ben Yusefa samozřejmě nejsou vůbec ničím k smíchu, ale některé (téměř každé) myšlenkové pochody Alessandry jsou.
  Linda Stasi se totiž rozhodla dát čtenářům možnost vidět novinářce do hlavy a přesně tak během čtení víme, co si myslí, co cítí a jak kterou situaci vnímá. 
  Věc, díky které Šesté zastavení mezi běžnými romány vyniká, jsou fakta, ještě než vůbec začne samotný příběh. Věděli jste například, že Panna Marie je více zmiňovaná v Koránu než v Bibli? Já se přiznám, že ne. To mi přišlo celkem zvláštní. 
  Prolog vás nabudí k tomu, abyste četli dál. Ten konec je prostě šokující, takže vám nezbývá jiná možnost, než se pustit do první kapitoly. 
  Díky zajímavě smyšlené fikci a napětí máte o zábavu postaráno. Autorka píše neskutečně čtivě. Možná je tento fakt způsoben tím, že závěry kapitol jsou vždy tak napínavé, že zkrátka musíte, (potřebujete) číst dál.
  Alessandra byla pro mě neskutečně zábavnou osobou, opravdu jsem se s ní nenudila. Zároveň jsem měla možnost sledovat, jak se během knížky mění její charakter. Tím, že titul obsahuje opravdu hodně myšlenek Alessandry, jsem se s ní sžila, což je vždycky dobře. Chápala jsem, proč se cítila zrovna tak, jak se cítila. 
  Nápad začlenit do děje i novinařinu byl dle mého názoru skvělý. Mám strašně ráda, když se v knížce objevuje tato profese, protože o studiu uvažuju už nějakou dobu. (I když osobně mám nejradši knížky.)
  Další věc, kterou v příbězích miluju, je cestování a objevování jiných kultur. mám ráda, když můžu postupně s postavami odhalovat život jiných lidí na jiných místech. Myslím, že taková místa v knihách (či televizních pořadech) bývají hodně poučná a měli bychom vědět, jak se žije i jinde než v Česku.  
  Tahle publikace asi nebude pro každého, protože se ze vcelku hodně řeší náboženství, víra a Ježíš jako takový. Na druhou stranu, musí ten, kdo chce číst knížku o teroristovi, s takovou věcí už dopředu počítat a ne se pak divit, že se tam hodně řeší křesťané a muslimové. Osobně jsem s tématem víry problém neměla, naopak jsem si ještě toto téma více osvěžila. 
    Autorka ve svém díle nevynechala ani použití vědy (tzv. klonů). Toto téma je velmi poutavé a popravdě mě hodně zaujalo. Na zadní straně obálky se píše, že se titul skvěle hodí pro čtenáře Dana Browna, což nemůžu soudit, protože jsem od něj ještě nic nečetla. Nicméně znám jeho knihy (Šifra mistra Leonarda, Inferno, Andělé a démoni či například Počátek) a v budoucnu se možná do některé z nich vrhnu. Tak uvidíme, jak se mi to povede. 
  V příběhu budete moci nahlédnout do tzv. atentátů nesvatého dne, což vám blíže osvětlí právě Šesté zastavení. Na otázku, jestli ben Yusef je terorista nebo spasitel si bude muset každý odpovědět sám. Upřímně, já jsem si myslela, že ti lidé, kteří věřili, že je spasitel, jsou jen zmanipulovaní, ale smysl je daleko hlubší. Jestli jsem vás nyní zaujala, tak jsem ráda, protože tento článek splnil svůj účel. 
  Postavy jménem Thetokos mi bylo hrozně líto od začátku až do konce. Jo, chudák holka.... Nic podobného bych zažít vážně nechtěla. Pokud si knížku přečtete, určitě pochopíte, proč. 
  Kdo se mi líbil, byl otec Sadowski. Řekla bych, že by se v reálném životě vyplatilo ho potkat a neznepřátelit si ho. 
  Naopak postavou, která mi trochu zkazila zážitek ze čtení, byl Cesur. Ten byl nic moc. (Vlastně mi při čtení problesklo hlavou - "blbec".) Při jeho scénách, jsem se, přiznám se, trochu nudila, takže jsem ve svém hodnocení srazila půl hvězdičky. 
  Linda Stasi si však polepšila opět myšlenkou hlavní hrdinky: "Otec Jacobi trůní na létajícím koberci?" Při takových "hlodech" jsem se smála dokonce i nahlas. 
  Destinace, kterou ráda vynechám, je rozhodně Istanbul. Věděli jste, že je tam více jednosměrek než v Bulváru smrti? Ne, ani mě nehne. 
  Co se týče konce, bylo mi líto, jak to dopadlo, ale zároveň jsem to čekala. Díky předvídatelnému konci jsem rozhodla knize udělit 4 hvězdičky z 5, což je pořád ještě krásné. Rozhodně Šesté zastavení doporučuju, stojí za pozornost. 
  Pro Šesté zastavení se rozhodně zastavte v knihkupectví Knihy Dobrovský - ZDE.
  Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju Knihám Dobrovský. 


  Dokonce i já jsem tváří v tvář zázraku a moci všehomíra cítil pohnutí. Přesto jsem nepřestával být stále ve střehu, i když mě úspěšné završení Experimentu a pohled na Dítě téměř dostaly. 

(22.; str. 235) 
    

 




  














Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard