Harry Hole: Netopýr a Švábi - Jo Nesbo

Autor: Jo Nesbo 
Série: Harry Hole (1. díl)
Vydal: Kniha Zlín 
Počet stran: 400

Anotace: První román ze série případů Harryho Holea, ve kterém nekonvenční kriminalista odjíždí do Sydney sekundovat místní policii při vyšetřování. Kniha získala řadu ocenění a odstartovala dráhu Joa Nesboho k dnešní pozici hvězdy světové krimi.
V Austrálii je nalezena mrtvá norská dívka. Vše poukazuje na to, že byla znásilněna a zavražděna. Oddělení vražd osloského policejního ředitelství vysílá do Sydney kriminalistu Harryho Holea, jehož úkolem je sekundovat místní policii při vyšetřování. Zároveň si zde má Harry odpočinout od problémů s alkoholem i psychických potíží. Při autonehodě totiž jeho vinou zemřel mladý kolega. Pasivně přihlížet a jen radit však Harry neumí, a tak se ve vyšetřování začíná navzdory nelibosti australských kolegů silně angažovat, zvláště poté, co vyjde najevo, že nejde o jedinou vraždu a že má policie patrně co do činění se sériovým vrahem. Harry se postupně dostává do prostředí pasáků, drogových dealerů, prostitutek, transvestitů, cirkusáků i boxerů a seznamuje se se světem a s legendami původních Austrálců a jejich prostřednictvím také s netopýrem - symbolem smrti...

   "A vy dva mladí, teď vám něco povím. Láska je větší mystérium než smrt." 

(str. 93)

  Miluju severské krimi. O autorovi jsem samozřejmě slyšela a ačkoli jsme kolem sebe dlouho kroužili, věděla jsem, že si jednou jeho knihy - konkrétně početnou sérii s detektivem Harrym Holem přečtu. V prvním díle, který vyšel pod názvem Netopýr se tedy seznamujeme právě s  Harrym, který se tentokrát vydává do Austrálie, kde řeší případ vraždy norské dívky. Kromě něj případ řeší také australská policie, které se příliš nelíbí, že ten případ řeší jejich norský kolega. Abych už nezabíhala moc do detailů, řeknu pouze, že zde máme různé "vrstvy" lidí a seznamujeme se s australskými legendami, které mi přišly tak zajímavé, že mi ve Švábech chyběly. Ale k tom u se dostanu. 
  Snad nikdy jsem se nesetkala s tím, že by autor pracoval s národními legendami země, kde se  řeší vražda. Rozhodně ne takhle do hloubky a přesto zábavně.  Nakonec vám všechno zapadne do sebe jako když skládáte puzzle. Ale až na konci čtení, takže spokojenost. Zase jsem neodhadla pachatele. Jako asi se to dá poznat, ale já jsem ho zkrátka nepoznala, proto jsem byla překvapená. 
  Jo píše příběh strašně čtivou formou, kombinuje detektivku, soukromí hlavního vyšetřovatele a ty legendy a všechno je to naprosto úžasné. Můžu říct, (ale to už jste asi poznali), že jsem nejvíce unešená hlavně z těch legend. To byla prostě taková pecka, až jsem litovala, že jich tam není víc. Já se normálně klaním autorovi za to, jak bravurně to zvládnul nastudovat a následně zpracovat. Miluju, když mi příběhy dají nejen ten skvělý zážitek ze čtení, ale i něco navíc. Neznámá slova, informace, nebo např. místní pověsti či poznatky o historii. 
  Nechápu, že jsem s těmito detektivkami dokázala tak dlouho čekat a jsem moc šťastná, že kromě nejnovějšího Zatmění mám doma celou sérii kompletní.
  Uznávám, že život Harryho Holea není nijak originální. Přece jenom je dost detektivek, kde má detektiv problém s alkoholem a  nějaké ty psychické problémy. Na druhou stranu se jim tak trochu nedivím. Člověk to nesmí odsuzovat, protože neví, jestli by do té situace nespadl také, pokud by byl vystaven tomu, co oni. Proto ho neodsuzuji.

Informace, které jsem zjistila nebo dohledala na základě knihy Netopýr: 

1. Austrálie - venkov: Nulová tolerance homosexuálů, proto se tito lidé stěhují do Sydney druhým nejpočetnějším homosexuálně orientovaným městem  na světě (hned po San Franciscu)
2. Rok 1788 - z Anglie byla vyslána první loď s vězni do Austrálie
3. Netopýr - australský symbol smrti 
4. Norsko: soud jako jediný na světě hodnotí tzv. kvalitu duše, nebo-li duševní schopnosti 

⭐⭐⭐⭐⭐!


V knize Švábi se přesouváme do Šanghaje. Tento případ mě oproti prvnímu celkem zklamal. Nebyl špatný, ale chyběly tam informace o místě, nějaké větší zajímavosti a ani politické prostředí mi nebylo sympatické. Jediné, co mi pochopitelně bylo blízké, byl Harry. Zajímalo mě, co se s ním stane dál, jaký život povede a nakonec musím přiznat, že jsem byla celkem zvědavá, jak případ vyřeší a kdo bude viník. Stále si to drží tu čtivost, ale oproti prvnímu dílu zde prostě chybí takové to, kdy si řeknete "jo, tak tohle je jízda". 
  Jediné, co mě v tomhle díle fakt zaujalo, byly informace o vražedné zbrani. To se autorovi povedlo a jsem ráda, že tam dal alespoň nějakou malou poznámku jako poznatek. 
  Také zde bylo málo věcí z Harryho života, což mě mrzelo, protože mě moc zajímá, jak to s detektivem bude dál i po  jeho osobní stránce. Kniha postrádá jeho vtipkování (sice se mu nedivím, ale i tak).
Případ Švábi celkově moc negraduje je pomalejší, ale pořád velmi čtivý. Tak nějak mě bavil, ale podstatně méně než předchozí. 

⭐⭐⭐⭐

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

MINI RECENZE: Petr a Lucie - Romain Rolland

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová