Bubny podzimu - Diana Gabaldon

Autorka: Diana Gabaldon
Originál: Drums of Autumn, 1997
V ČR: Anna Křížová, 2018,  Knihy Dobrovský/Omega
Série: Cizinka (4.díl)
Počet stran: 1176

Anotace: Hrdinka bestselleru Cizinka, Claire, se v dalším dílu vrací společně se svým manželem Jamiem Fraserem, aby splečně začali nový život v amerických koloniích. Předchozí román Mořeplavec skončil ztroskotáním v Georgii v roce 1765. Bubny podzimu začínají přesně tam, kde Mořeplavec skončil. Jamie s Claire, Fergusem a Ianem se vydávají do Charlestonu a Wilmingtonu, než se usadí v kopcích Severní Karolíny, kde doufají, že si vybudují nový domov. Ve stejné době zůstává Brianna Ellen Randallová a její nápadník, historik Roger Wakefield,  ve 20.století. Brianna osiřela, když se její matka vrátila do minulosti, a má problém se s tímto faktem vyrovnat Také je zvědavá na svého otce, kterého nikdy nepotkala, načež objeví tragický kus historie, který může ovlivnit štěstí jejích rodičů. Tenhle objev ji přesvědčí, aby se sama vrátila v čase a svoje rodiče zachránila. Roger ji následuje. 


  "Tvoje tvář je mým srdcem, Anglánko," hlesl, "a láska k tobě mou duší. Ale máš pravdu. Nesmíš se stát i mým svědomím." 
              (13; Náhled do svědomí, str. 271)

  Příběh Claire a Jamieho pokračuje! Děj začíná přesně tam, kde skončil třetí díl - tedy Mořeplavec, který, se mi, pokud můj blog sledujete už nějakou dobu, velmi líbil. Nedávno jsem si kvůli tomuhle dílu dávala re-reading a i tehdy se knížka líbila stejně jako poprvé. Možná ještě o něco víc. I v tomto díle nechybí překročení času zpět do minulosti. Tentokrát je však nepřekročí Claire, jak jsme až doposud byli zvyklí, nýbrž její dcera Brianna, jíž se matce velice stýská. Popravdě divíte se jí? Představte si, kdyby vaše maminka odešla do minulosti... Briannu k překročení času přesvědčí děsivý článek a rozhodne se jednat na vlastní pěst. Přesvědčená, že musí rodiče varovat, projde kameny. Roger, který k dívce už v minulém díle choval hlubší city, projde za ní. Ani jeden však netuší, co je na této výpravě potká...  

  "Kamkoli půjdeš, půjdu,"  pronesla jsem, "kdekoli zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem. Kde umřeš ty, umřu i já a tam budu pochována." Ať je to skotská hora nebo jižanský les. "Dělej, co je třeba, a já zůstanu s tebou."   
(13; Náhled do svědomí, str. 274)

  DIANA JEAN GABALDON WATKINS se narodila v Arizoně. Otec byl Američan mexického původu, matčiny kořeny sahaly do Anglie. Vystudovala zoologii, mořskou biologii a behaviorální ekologii. Po studiích pracovala na Arizonské univerzitě a roce 1984 založila významný čtvrtletník Science Sofware Quarterly.
  S literaturou začala o čtyři roky později a rozhodla se pro historickou tématikou okořeněnou dávkou  fantasy. Na začátku psala proto, aby si dokázala, že to zvládne, ale když výsledek ukázala známým, přesvědčili ji, že by měla svůj příběh publikovat. Debutovala knihou Cizinka, která se pak stala první částí velmi oblíbené série, jež má již devět svazků.
  Její knihy vyšly ve dvaačtyřiceti zemích a byly přeloženy do třiceti osmi jazyků. V roce 2014 byl podle série Cizinka natočen oceňovaný televizní seriál se Samem Heughanem v roli Jamieho a Caitrionou Balfeovou v roli Claire. 

 "A co by sis s ní počal, kdyby si tě vybrala, hm? Rozpůlila by tě. Zmiz, ty rybí potěre," okřikla ho prodavačka pirohů a nenuceně přetáhla mladého muže obracečkou přes zadek.
                                                                                         (35; BON VOYAGE, str. 678)

  Budu se opakovat. Jistě už totiž víte, že moje láska k této knižní sérii už nějakou dobu roste. Netajím se ani tím, že miluju i seriálové zpracování, které je podle mého názoru také velice povedené. Myslela jsem si, že budu mít přečteno dříve, než na portálu topserialy.to bude ke shlédnutí 4. řada, která byla natočena právě podle této knihy. Spletla jsem se. Nestihla jsem to. 
  Jsem na sebe hrdá, že jsem odolala pokušení si tuto řadu pouštět postupně, jak budou přidávat díly. Viděla jsem totiž pouze první díl, který na čtení ještě více navnadil. A tak jsem nelenila a dala se do čtení. 
  Co vám budu povídat - podle mého názoru se Diana Gabaldon díl od dílu zlepšuje ve psaní. I přes vyšší počet stran, stránky pěkně ubíhají pod rukama a vy se nenudíte. Tedy - já se nenudila. Jako zapálená fanynka Cizinky jsem se těšila, až se zase vrátím do minulosti. Těch osm dní (i s dneškem), než jsem knížku přečetla jsem příběhem doslova žila. Včera večer, když jsem četla kolem strany 1090 jsem byla zoufalá, protože jsem už musela jít spát kvůli tomu, že se chtělo spát ségře,  která pak stejně byla jakou dobu na telefonu. (Zklamaně jsem si pomyslela, že jsem si tu kapitolu mohla krásně dočíst a radši zavřela oči, abych se mohla co nejdříve k příběhu vrátit.) Ten děj mi v tu danou chvilku přišel tak strašně napínavý, že jsem prostě nechtěla jít spát i přesto, že už bylo lehce po půlnoci. (Kdo je knihomol, jistě chápe moje rozhořčení).
  Musím říct, že jsem si tento díl velmi zamilovala už po pár stránkách (stejně jako u předchozích dílů). Konečně jsem přišla na chuť i Rogerovi, který mi v předešlém díle příliš neseděl. Nyní jsem si ho zamilovala a litovala ho. To, co ho nechala autorka v tomto díle, bylo jako by se mu za něco pomstila. Nevím, prostě mi to tak přišlo. 
  Nemohla jsem neocenit, že autorka do dějiště vnesla nového záporáka, kterého jsem už po pár stránkách nesnášela. Na chviličku se mi nelíbilo ani chování Brianny, ale pak už to bylo všechno dobré a já si příběh neskutečně moc užila. 
  Když jsem si nedávno procházela shlédnutí jednotlivých příspěvků, byla jsem mile překvapena, že například recenzi na Cizinku vidělo už tolik lidí. Za což vám všem, kteří můj blog navštěvujete, hrozně moc děkuju. 
  Prostředí Ameriky mi sedlo. Líbilo se mi, že se  v knize vyskytovaly také dva kmeny indiánů, čímž se děj ještě více zamotal a nabyl atraktivity. Potěšilo mě, že jsem se opět mohla setkat s lordem Johnem, který v knize zase až tolik tentokrát nevystupuje. Díky minulému dílu a samostatné sérii o něm mám tohoto muže celkem v oblibě. 
  Co mě naopak trošku mrzí, je, že málo prostoru zde má Fergus, kterého se musím přiznat, mám o něco málo radši, než Iana. I když oba by mi scházeli, kdyby v některém z dílů už vůbec nebyli. Oba jsou super. 
Nemám, co bych vytkla, tento díl jsem si užila, na dlouhé hodiny mě zabavil a zároveň se stal mojí první přečtenou knihou za rok 2019. Tuto sérii určitě doporučuju. I když je v ní hodně romantiky, myslím, že si v ní každý přijde na své. 
  Už se moc těším na další díl s názvem Hořící kříž. Myslím, že ho budu mít stejně, ne-li více ráda jako tento. Proto doufám, že se brzo dostanu k tomu, abych si ho nějakým způsobem pořídila. Miluju to! (Bubny i ostatní knížky jsem si zabalila, aby se mi při jejich váze neponičily rohy a funguje to!)

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

  

Komentáře

  1. Pěkná recenze, knihy od Diany Gabaldon jsou všechny naprosto dokonalé. Cizinka je moje srdcovka, a tak i kdyby měly knihy x tisíc stran s nadšením si je přečtu. Hořící kříž na mě také zatím ještě čeká. (Šetřím si ho až na dobu po zkouškovém) :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za pochvalu. Tenhle týden čekám, že mi přijde Hořící kříž. Nemůžu se ho dočkat. Snad se nám bude líbit :)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová