Manželský pakt - Michelle Richmond


Autorka: Michelle Richmond
Originál: The Marriage Pact, 2017
V ČR: Květa Palowská,  Domino, 2017
Počet stran: 503

Anotace: My víme, co je pro vás nejlepší. A donutíme vás to udělat. I kdyby vás to mělo zničit... Novomanželé Alice a Jake. Dokonalý pár, před kterým se rozkládají nekonečné možnosti a šance. Snad i proto dostali od přátel jako svatební dar členství v exkluzivním a poněkud záhadném spolku nazvaném jednoduše Pakt. Cíl Paktu je velmi jednoduchý: učinit vše pro to, aby manželské svazky všech členů zůstaly pevné a šťastné. Prostředky k dosažení tohoto cíle se také zdají být velmi rozumné: Vždy zvedni telefon, když ti volá partner či partnerka. Každý měsíc si navzájem dejte dárek. Každé tři měsíce si někam společně vyjeďte... A nikdy nikomu neříkejte o Paktu. Alice a Jake jsou zpočátku okouzleni skvělými večírky, nebývalou pospolitostí a rozšiřujícím se okruhem přátel. Pak se ale objeví první pochyby a zanedlouho už oba tuší, že uvízli v pasti. Pakt se svými praktikami podobá sektě – členství je podle jeho představitelů nezrušitelné, stejně jako manželství. Jake a Alice už vědí, že to, co jim mělo pomoci udržet manželství snů, se pomalu stává noční můrou jejich života. 



  Úspěšné manželství vyžaduje mnohokrát se zamilovat, a to pokaždé do stejné osoby.

  Mezi svatebními dary Alice s Jakem objeví záhadnou krabičku, ve kterém se skrývá kontakt na Pakt. Pakt své praktiky staví na tom, že slibuje spokojenější manželství každému, kdo se ho je ochoten podepsat.
  Alici se nápad líbí, a tak přemluví Jakea, aby do toho šli. Jake se svou milovanou ženou nechá přesvědčit a na Pakt nakonec přistoupí. Pakt má svá pravidla, která jsou nuceni všichni členové striktně dodržovat. Od tohoto okamžiku už život Jakea s Alicí nebude stejný jako předtím... To, co se ze začátku jevilo jako dobrý nápad se v okamžiku změní na nekončící peklo. Otázkou je, jak tohle skočí? Je tohle skutečně to, v co pár doufal?

Dobro a zlo je složité. Kdo jsme a kdo si myslíme, že jsme, bývá málokdy jedno a totéž. 

   Tento psychothriller je poněkud jiný, než všechny ostatní, které jsem až doposud četla. Zde je základním stavebním kamenem manželství. Manželský pakt jsem si chtěla přečíst, hned jak vyšel. No, ni přečetla jsem ho až v roce 2019. Stává se...
  Od knihy jsem kvůli tomu, že jsem se na ni tak těšila, měla vysoká očekávání. Očekávala jsem pořádnou dávku napětí a ono... No, prostě kniha v mém hodnocení dopadla jako průměrná. Často o knihách, kterým dávám 3 hvězdičky, říkám, že jsou "dobré, ale jenom dobré". Ne jinak je tomu u Manželskému paktu. Ba, je přímo ukázkovým příkladem těchto knih.
  Hlavními postavami jsou zde Jake a Alice, kteří jsou čerství novomanželé  a na vlastní kůži si vyzkouší, co se stane, když uvěříte někomu, komu je nebezpečné věřit. Setkáváme se tu s daleko více páry, ale náš hlavní pár byl takový... prostě mi přišlo neuvěřitelné, že do Paktu vůbec vstoupili, že se s nimi vůbec bavili a prostě je neignorovali vzhledem k povolání obou z manželů.
  Nejprve musím vyzdvihnout nápad. Ten nápad na knihu je přímo skvělý, ale zpracování by mohlo být lepší. Nejedná se o úplný literární průšvih, Manželský pakt je sám o sobě celkem čtivý, ale přesto bych některé pasáže ubrala, aby dílo bylo více dynamické. Aby mělo větší spád. Mezi takové pasáže bych zařadila i neustále opakující "miluju tě," které v průběhu čtení začíná být už až trošku otravné. Čteme-li totiž thriller, očekáváme, že nebude romantický. A kromě toho, je přece všem jasné, že když jsou novomanželé, milují se. Stačí to jednou, ne tisíckrát. I když se přiznám, že v reálu bych to po svatbě také (stejně jako Alice) chtěla slyšet pořád. Ale zpět k recenzi...
  Líbí se mi, že autorka dala Paktu praktiky sekt, protože číst o něčem takovém je sice hrozné, přesto velmi zajímavé a v mnoha ohledech i poučné. Poučné především v tom, že nám tato kniha přesně ukazuje, co se stane, když svá rozhodnutí příliš nezvážíme, jsme impulsivní a nemyslíme na důsledky. To, co se nám totiž zpočátku zdá jako dobrý nápad se jako mávnutím kouzelného proutku může proměnit v noční můru. Zmiňované praktiky jsou v hodně případech až přitažené za vlasy. Jedná se o zvrácenosti. Všechno, co se nám zdá jako nemožně hnusné, a že by se to nestalo, se v Manželském paktu stalo.
   U této knihy by taky mohlo někomu vadit, že má celkem pomalý rozjezd. Když děj dostával spád, autorka přeskočila na něco méně zajímavého a takto to úspěšně dělala po celou dobu knihy.
  Líbí se mi ten nápad, rozhodně má potenciál, jen je hůře podaná. Ještě více, než "miluju tě" mi lezlo na nervy oslovení "Příteli/Přítelkyně", to bylo ještě horší.

Ten, kdo nemá rád mě, nebyl zjevně nijak nakloněn ani jí. 

   Připadá mi, že na to, kolik má kniha stran, je zde málo akce. Naproti tomu vždy, když Pakt udělil komukoli nějaký trest, autorka barvitě vylíčila pocity trestaného i prostředí, ve kterém si trest odpykával. Jedná se o drsné tresty, které by jistě nikdo z nás nechtěl podstoupit.
  Během čtení jsem ani necítila, že čtu thriller. Příběh mi přišel ze života okořeněný trochou napětí, vydírání a hodně násilí. Myslím, že autorka tak docela nepochopila, o čem psaní thrilleru ve skutečnosti je.
  Některé scény se zde i opakují. Konec byl uspěchaný, uvítala bych pár slov navíc. Abych však pouze nekritizovala, řeknu jen, že se mi celkem líbily příběhy ostatních členů Paktu i s Jakeovi praxe.
  Celkově bych knihu doporučila, já jsem si u ní celkem odpočinula.  Doporučuju hlavně lidem, kteří mají rádi pomalejší knížky s malinkou dávkou napětí.

Připadám si jako potkan ve vlastním bludišti, držím se nařízené cesty a moje svobodná vůle je jen iluze. 

❄❄❄ 

 


  



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová