Rande naslepo - Saliya Kahawatte

Autor: Saliya Kahawatte
Originál: Mein Blint mit dem Leben, Eichborn AG, 2009
V ČR: David Jirsa, , Knihy Dobrovský, Knihy Omega, Praha 4, 2017
Počet stran: 232

Anotace: Když bylo německému Sinhálci Saliyovi Kahawatte 15 let, jeho zrak se během několika měsíců rapidně zhoršil. Doktoři tvrdili, že jednoho dne úplně oslepne. Měl opustit školu a pokračovat v dílně pro nevidomé. Ale jeho snem bylo dál studovat a být nezávislý.
Více jak 15 let se mu podařilo svoje postižení úspěšně skrývat a budovat kariéru ve světě vidících. Jeho uši a intuice mu nahradily zrak. Pracoval tvrději než všichni ostatní a s pomocí počítače s hlasovým výstupem četl knihy, mapy i nápojové lístky v barech.
Mezi jeho strategie patřilo třeba počítání schodů na schodišti a když byl opravdu v úzkých, trapnou situaci mistrně otočil v žert.
Až jednou ho okolnosti donutily přiznat si pravdu...

   Tělo miluje kontinuitu, duše miluje rituály.
                                                                                    (Druhá kapitola, Současnost, Struktury, str. 25)

  Saliya Kahawatte byl tenkrát ještě chlapec - dospívající mladý muž, když začal ztrácet zrak. V takovém (jestli vůbec nějakém) věku si člověk vůbec nedokáže představit, že by něco podobného zažil. V patnácti letech si totiž leckterý dospívající nedokáže představit ani svoje budoucí povolání, natožpak něco podobného...
  Jednou. Saliya měl zrovna hodinu zeměpisu a přednášel spolužákům referát, najednou jakoby z z hodiny na hodinu přestal vidět a tak si celkem logicky myslel, že potřebuje brýle. Lékař mu skutečně brýle nasadil, ale bez sebemenšího uspěchu či zlepšení.
  A tak musel v tehdejší době ještě chlapec znovu k lékařům. Doufal, že tentokrát jejich krok bude úspěšný.
  To, co však dozvěděl v následující době, navždy změnilo jeho život. Trpí totiž poruchou zraku, která je diagnostikovaná jako akutní odchlipení sítnice.
  Během knihy máme možnost poznat autorův život, pohled na věc, jeho zájmy, ale nasvítí nám také pohled na jeho víru - je totiž buddhista. Kromě toho máme také možnost poznat podmínky na nám většinou neznámém místě - Srí Lance.
  Je zajímavé sledovat, jak se tento podle mého názoru nesmírně statečný muž vypořádává s tím, co ho potkalo v různě obtížných situacích... A jak to Saliya má se ženami? To se dozvíte, když si přečtete tuto knihu a poté shlédnete také stejnojmenný film...

  Když jsem se minule procházel kolem řeky Alster, pomyslel jsem si, že jsem se dosud pohyboval po světě značně strategicky.
                                                              (Kapitola třetí, Současnost, Rozumně a s nadhledem, str. 55)

Saliya Kahawatte se  narodil v roce 1969 německé matce a sinhálskému otci ve Freibergu v Sasku. Poté, co jeho rodina uprchla z NDR v roce 1973, vyrostl poblíž Osnabrücku. Od 15 let trpěl degenerativním onemocněním sítnice a nyní má zhruba pětiprocentní schopnost vidění oproti zdravému člověku.
Vystudoval hotelový management. Nyní je majitelem poradenské firmy minusVisus a pracuje také jako kouč a lektor. Aktivní buddhista žije v Hamburku.

Třesou se mi kolena, podlaha se pode mnou točí a jen ztěžka popadám dech. Hlavně se nepoddat bolesti, hlavně se nevzdávat. Bojuj, Sali, bojuj!
                                                                                                                                                                                                                                                                     (1995-1998, Nahoře i dole, str. 138)

   K přečtení této knihy mě přesvědčilo motto, které je napsané na obálce: "Jak najít lásku, když ji nevidíte." Zajímalo mě to téma. A musím přiznat, že jsem si knihu vzala už jenom kvůli té obálce a úsudku podle názvu, přičemž jsem jako první předpokládala, že se bude jednat o klasickou romantiku. (V té době jsem ještě neměla ani přečtenou anotaci.)
  Ale protože mě tato kniha vážně zaujala na první pohled, přečetla jsem si anotaci a řekla jsem si, že by se mi mohla líbit. A nezklamala!
  Pochopitelně je psaná v první osobě čísla jednotného - jedná se totiž o příběh inspirovaný přímo životem samotného autora. To, myslím, dodává knize na svižnosti a atraktivitě.
Také jí celkem dost nahrálo do karet, že jsem čtenář, který rád čte skutečné příběhy. Tento příběh se pro mě stal neskutečně silnou inspirací. Líbí se mi, že se autor nelituje a bojuje.
Skvělý nápad je také to, jak se báječně dokáže poprat s pasážemi z minulosti, ale i ze současnosti. Autor rozhodně má můj velký obdiv proto, že i když mu doporučovali něco jiného, rozhodl se sám. podle vlastní vůle a nenechal se sebou manipulovat. Má můj velký obdiv proto, co všechno si vytrpěl a přesto přese všechno svou situaci zvládnul. Kniha je nesmírně čtivá, zabaví a já se pořád ještě nyní nepřestávám divit tomu, co všechno je v životě zvládnul.
Přiznám se narovinu, že mám u téhle knihy obzvláště problém s tím, abych neprozradila něco, co nemám.
  Můj názor je ten, že by této kniha měla být více vidět. Jedná se o jednu z mála beletrií, z jejíhož přečtení si opravdu něco odnesete.
Pokud mám však být plně upřímná, od knihy jsem čekala trochu něco jiného. Čekala jsem, že autor více popíše vztahy se ženami. Zde je spíše popsán jeho zdravotní stav, ale i tak... V knize se skrývá neuvěřitelně čtivý, silný a inspirativní příběh muže, který si toho hodně prožil, přesto se z toho nesložil a neztratil naději v lepší zítřky s chutí bojovat s "nedostatky."


                                                     Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

Knihu zakoupíte tady: http://www.knihyomega.cz/eshop-rande-naslepo.html?slova=rande+naslepo
                                    https://www.knihydobrovsky.cz/rande-naslepo-25743829


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihám Omega a Knihám Dobrovský.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard