Snaž se nedýchat - Holly Seddon

Autorka: Holly Seddon
Originál: Try Not to Breathe, 2016
V ČR: Marek Čtrnáct,  Knihy Dobrovský, Knihy Omega, Praha 4, 2017
Počet stran: 400

Anotace: Amy Stevenson byla největší novinovou zprávou roku 1995. Teprve patnáctiletá Amy zmizela, když se vracela ze školy, a o tři dny později byla nalezena v bezvědomí. Její útočník nebyl nikdy dopaden a její andělská tvář se objevila ve všech novinách i televizních zpravodajích.
O patnáct let později Amy stále leží v nemocnici, obklopena plakáty zpěváků z 90. let. Jednoho dne ji objeví reportérka Alex Dale, když píše nudný článek o lidech ve vegetativním stadiu. Alex se potápí. Odřízla se od všeho, kromě své jediné lásky - pití. Dokud nepozná Amy.
Vzpomene si na Amyin příběh a napadne ji, že by díky ní mohla pomoct obnovit zašlou novinářskou slávu. Jediný problém je, že Alex j stejně ztracená jako Amy, protože jí alkoholismus o vše připravil, včetně manžela a pověsti dobré novinářky.
Doufá, že když najde pachatele, postaví se zase na nohy, a tak se pouští do nebezpečného vyšetřování...

  Nemocniční oddělení vězelo mrtvé v pauze. Devět těl beze slov a bez zvuků prkenně sedělo pod úhlednými přikrývkami.
                                                                                                             (Kapitola dvě, Jacob, str.13)

  Na úvod musím napsat, že je tato kniha psána z pohledů několika postav. Pomocí tohoto prvku máme možnost se seznámit se životem nejen Amy - oběti útoku a Alex - dost možná kdysi sympatickou úspěšnou novinářkou, která před několika měsíci propadla alkoholu, ale také například Jacoba - sympatického mladíka, se kterým Amy dříve chodila. Nahlédneme také do "zákulisí" života Matta, což je bývalý manžel Alex, který je policista a rozvedl se s ní právě kvůli její závislosti.
  Alex se téměř ze dne na den rozhodne, že obnoví svoje povolání novinářky. Zajde za Amy, která je stále i po letech v nemocnici  a vezme případ do vlastních rukou. Jenže - jak se ukáže, rozluštit tuto záhadu nebude tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Situace je nejen obtížná, ale také nesmírně nebezpečná. Navíc - nebezpečí není to jediné, s čím Alex musí bojovat. Musí se totiž vyrovnat nejen s alkoholismem a tím i větší ztrátou peněz, ztrátou pověsti dobré novinářky, ale také (a to s výjimkou alkoholu především) s narůstající samotou...

  S obnovenou vírou ve svou sílu vůle se vykopla ze dveří a pomalým, stálým tempem se rozeběhla.
                                                                                                          (Kapitola třicet tři, Alex, str. 201)


HOLLY SEDDON je spisovatelkou na plný úvazek, která žije se svým manželem v pulzujícím centru Amsterdamu v domě plném dětí a domácích zvířat.
Holly, od mládí doslova posedlá hudbou a knihami, vyrůstala na anglickém venkově a již před dosažením dvaceti let začala publikovat v časopisech a na literárních webech. Její první román Snaž se nedýchat se stal mezinárodním bestsellerem. V současné době připravuje svou druhou knihu s názvem Nezavírejte oči, která vyjde v létě roku 2017 a české vydání nám přinese taktéž nakladatelství Omega.

Probudila jsem se a zoufale toužila po mámě, takovým tím  pronikavým způsobem, který jsem necítila, co jsem byla maličká. Ještě předtím, než přišel Bob. 
                                                                                                (Kapitola třicet sedm, Amy, str. 220)

  Během čtení tohoto příběhu jsem pořád přemýšlela, co asi tak napíšu do této recenze a vlastně ani nyní, když píšu tyto řádky si nejsem tak úplně jistá svými pocity.
  Do knihy jsem se začetla téměř okamžitě. Nejsem si jistá proto, že se ve mně ty pocity tak různě mísí... Ano, musím říct, že tato kniha má jistě velký potenciál.
  Ze začátku jsem trošku nemohla pochopit Amy, protože ona a já jsme tolik rozdílné... Jako oheň a led. Nechápala jsem, jak se Amy mohla tak hnusně zachovat vůči Jacobovi. Takové jednání od ní bylo zvrhlé a sprosté.
  Ale abych Amy jenom nekritizovala, musím také říct, že kapitoly s ní mě baví a lituji, že nejsou delší. Naproti tomu mě zase až tak neuchvátily kapitoly o Alex, které jsou naproti tomu podle mého názoru někdy až zbytečně dlouhé. - To je jediná výtka, kterou ke knize mám.
Asi nejvíc se mi líbí příběh Jacoba (samozřejmě po Amy, jejíž příběh mi přijde nad slunce zajímavý). Je mi sympatický a jsou části, kde ho i lituji.
Co by se někomu nemuselo líbit je to, že tu jsou docela dost sprostá slovíčka. Tohle nemám moc ráda, ale na rovinu se přiznám, že u této knihy mi to vůbec nevadí - naopak si myslím, že se tam takové pasáže hodí. Což je věc, kterou při hodnocení knih nepíšu nebo neříkám. Přesto jsem na tuhle věc pro svůj lid musela upozornit a objasnit, jak se na tuto situaci dívám já.
Jinak - kniha se mi četla dobře, protože je čtivá a během opravdu krátké chvíle vám nabíhají přečtené stránky. Něco takového u příběhů velmi oceňuji.
Kniha mi také linkou o Alex trochu připomněla "Sto jmen", kterou jsem před časem četla líbila se mi a recenzi si můžete také přečíst na tomto blogu. Najdete ji pod štítem Recenze - A.
  Celkově se mi kniha líbila, ale přišlo mi, že se některé pasáže (zvláště u Alex) opakovaly. Nicméně na další autorčinu knihu se velmi těším a doufám, že bude ještě o něco lepší, než tato.
  Příběh bych označila za psychologický thriller a má krásnou obálku.

                                                             Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

Knihu můžete zakoupit tady: http://www.knihyomega.cz/eshop-snaz-se-nedychat.html
                                               https://www.knihydobrovsky.cz/zkus-zadrzet-dech-6088848

Za zaslání recenzního výtisku děkuji společnosti Knihy Omega a Knihy Dobrovský.




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard