Lord John a Bratrstvo čepele - Diana Gabaldon

Autorka: Diana Gabaldon
Originál: LORD JOHN AND THE BROTHERHOOD OF THE BLADE, 2003
V ČR: Kateřina Heřmanová, Knihy Omega/Dobrovský, 2018
Série: Lord John (2.díl)
Počet stran: 552

Anotace: Píše se rok 1758. Sedmiletá válka je v plném proudu a Anglie bojuje v Porýní na straně Prusů. Pro lorda Johna a jeho urozeného bratra Hala bude bojiště vítaným oddechem od mučivé záhady, která se skrývá v rodinné minulosti. Před sedmnácti lety byl otec lorda Johna, vévoda z Pardloe, nalezen mrtvý s pistolí v ruce. Obvinění, že by agentem jakobitů, navždy poskvrnily rodinnou čest.
  Nyní se duchové minulosti probouzí. Bratr lorda Johna za záhadných okolností obdržel stránku ze ztraceného deníku jejich zesnulého otce. Kdosi zneužívá dávné hříchy, aby se rodině Greyů vysmíval, ale Hal, který má svá vlastní tajemství, se tím odmítá zabývat a svému bratrovi přikáže, aby reagoval stejně. Frustrovaný John se obrátí na muže, který byl jak jeho vězněm, tak jeho zpovědníkem: skotského jakobitu Jamieho Frasera.
  Fraser mu toho může povědět mnoho - a mnoho také zatajit. Ale válka, zakázaný románek a Frasserova vlastní tajemství Greyovo pátrání zkomplikují. Dokud James Fraser nevydá chybějící dílek skládačky, a lord John, rozpolcený mezi svou odvahou a vlastním svědomím, se nebude muset rozhodnout, jestli je ochoten kvůli rodinné cti obětovat život.

  Neviděl Fraserovu tvář, ale slyšel zasyčení vzduchu procházejícího mezi zuby. Stáli dost blízko u sebe, aby cítil chlad vyzařující z Fraserova těla, jako by byl vytesán z kamene. Kriste, jak dlouho se ten chlap tiskl na to ledové dláždění? A proč? Jak si Greyovy oči přivykaly temnotě, zjistil, že Skot na sobě nemá nic než svou košili. Jeho dlouhé tělo bylo jako stín pod ošoupanou látkou, jíž pronikalo světlo svící.
                                                                                                   (Kapitola 7; Pokání; str. 137) 

  Před lordem Johnem stojí těžká zkouška. Před sedmnácti lety někdo zabil jeho otce - vévodu z Pardloe a on se s tím ještě pořád tak docela nesmířil. Navíc Hal obdrží stránku z  jednoho ze svých deníků, které otec před svou smrtí pečlivě sepsala poté ukryl v knihovně. Hal se událostí příliš netrápí, ale Johnovi nic z toho nedá spát. 
  Aby toho nebylo málo, tak přímo na bojišti skryt tmou a nocí,  prožívá byť pro něj i pro protějšek krásnou, přesto však zakázanou lásku. John si je vědom toho, ž vztah musí zůstat jen mezi nimi, protože oba by je to mohlo zcela zničit. Přesto však na dotyčnou spřízněnou duši nemůže přestat myslet...
  Mezitím, co urputně pátrá po tom, kdo stránku z deníku poslal, dostane od osudu další ránu. Otázkou tedy zůstává - "Jak se s ní vypořádá? A dá se něco takového vůbec vyřešit? Kolik ho rozřešení bude stát: čest, lásku nebo dokonce samotný život?"
  K téhle dějové lince moc prozrazovat nechci - koneckonců, s kým měl John vztah i kdo poslal stránku z deníku si budete muset přečíst sami. Já už to vím, pochopitelně. Prozradím pouze, že se v příběhu objeví snad všemi ženami milovaný James Fraser. Děj navazuje na to, jak se Jamie dostal z vězení Aidsmuru  a šel sloužit bohaté rodině. Je tam krásně popsané, jak se vyrovnával s věcmi, které ho potkali při jeho službě podkoního. Z těch kapitol bylo opravdu vidět, že je mu daný čin skutečně líto.
  Řekla bych, že tuto knihu hezky vystihuje větu: "Jak velkou cenu jsme ochotni zaplatit za ty, které milujeme?"

  Ten, kterého miluješ, je blíž, než si myslíš, stálo tam. 
                                                                              (Kapitola 16; V níž je zrušeno zasnoubení; str. 248)

  DIANA JEAN GABALDON WATKINS se narodila v Arizoně. Otec byl Američan mexického původu, matčiny kořeny sahaly do Anglie. Vystudovala zoologii, mořskou biologii a behaviorální ekologii. Po studiích pracovala na Arizonské univerzitě a roce 1984 založila významný čtvrtletník Science Sofware Quarterly.
  S literaturou začala o čtyři roky později a rozhodla se pro historickou tématikou okořeněnou dávkou  fantasy. Na začátku psala proto, aby si dokázala, že to zvládne, ale když výsledek ukázala známým, přesvědčili ji, že by měla svůj příběh publikovat. Debutovala knihou Cizinka, která se pak stala první částí velmi oblíbené série, jež má již devět svazků.
  Její knihy vyšly ve dvaačtyřiceti zemích a byly přeloženy do třiceti osmi jazyků. V roce 2014 byl podle série Cizinka natočen oceňovaný televizní seriál se Samem Heughanem v roli Jamieho a Caitrionou Balfeovou v roli Claire. V současné době se připravuje čtvrtá řada seriálu.

Fraser ke králíkovi bez zaváhání došel, zvedl ho a čistě mu zlomil vaz. Vrátil se a hodil bezvládné tělo Greyovi k nohám.
"Mrtví jsou mrtví, majore," řekl tiše. "Není to žádná romantická představa. A jakékoli jsou mé pocity ohledně té věci, má rodina by nedala přednost mojí smrti před zneuctěním. Dokud žije někdo, kdo má právo na mou ochranu, můj život není můj vlastní."  
(Kapitola 20; Vy, již se zvete jakobité; str. 308)

   Lord John je velmi zajímavá postava. Proto není divu, že si vysloužil vlastní sérii. V knihách o něm se s jeho osobou i rodinou můžeme blíže seznámit a poznat, jak se věci mají. Navíc se jedná o knihu, která je o hodně jiná, než Cizinka. Především tím, že se zde jedná o historickou detektivku. Jako u předchozích knih se zde hodně řeší vztahy. A ano, každý, kdo se v příběhu nachází, není přítel. Inu, Cizinku tato kniha nepřekonala, ale pojďme se na ni podívat blíže... 

"Co budeš dělat?" zeptal se po chvíli. 
"Žít okamžikem," řekl Grey a kývl na zkrvavený uzel. "A doufat, že až můj vlastní okamžik přijde, pak se také vynořím ze země a znovu uvidím nebe."
(Kapitola 26; Pití s jezevčíky; str. 386)

  Cizinka je nepřekonatelná kniha. Tedy alespoň podle mého názoru. Proto jsem také byla zvědavá, jestli příběh bude alespoň stejně dobrý.  Nemohu říct, že by se mi nelíbila. Styl psaní byl opět velmi čtivý. Nechybělo napětí ani láska. Navíc ta detektivní zápletka.... Přiznám se, že jsem do poslední chvíle nevěděla, kdo je vrah. Rozřešení se opravdu nachází až na samotném konci a byla jsem upřímně překvapená, kdo za to mohl.
  Johna mi bylo několikrát během čtení líto. Chudák, ten toho zkusil. Zkrátka, autorka ho nešetřila. Potěšilo mě, že se v knize objevil mimo jiné také Jamie Fraser. Mile mě překvapilo, že na to, že se jedná o sérii o lordu Johnovi, figuruje tam tento skotský idol celkem dost. 
  Je mi líto, že láska mezi Johnem a dotyčným se v příběhu více nerozvedla. Mrzí mě, jak nakonec jejich vztah skončil. Asi bych něco takového neměla říkat, ale velmi jsem jim fandila. (Jméno vám neprozradím, ochudila bych vás o překvapení,  i když si myslím, že po pár stránkách vám bude jasné, o koho se jedná. Já jsem to odhalila hned.)
  Velmi jsem si oblíbila Olivii. Svým chováním mi připomínala Jenny, sestru Jamieho, kterou mám i v seriále velmi ráda. 
  A pozor - autorka vám přiblíží, jak vypadalo Irsko v 18. století. Předem vás varuji - dle mého názoru, žádná hitparáda - ten zápach jsem cítila i přes samotnou vůni knihy. Příběh jsem četla celkem dlouho, ale ne proto, že by mě nebavil, nýbrž jsem v něm chtěla zůstat co nejdéle.  Další díl si určitě přečtu. Moc se na něj těším. Určitě doporučuju všem fanouškům Cizinky - jak seriálové, tak knižní. Já miluju obojí. Co vy a tahle série? Díváte se na seriál? Jaká série je podle vás lepší: Cizinka nebo Lord John? 


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihy Omega/Dobrovský. 
Knihu zakoupíte ZDE nebo ZDE.

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky



   
  
     


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová