Nezavírej oči - Holly Seddon


Autorka: Holly Seddon
Originál: Don´t Close Yours
V ČR: Dagmar Chýlová, Dobrovský/Omega, Praha 4, 2018
Počet stran: 375

Anotace: Robin a Sára jsou dvojčata, a přestože si nejsou moc blízká a ani trochu podobná, vzájemně se milují. Alespoň do té doby, než je okolnosti v jejich rodině rozdělí.
  Teď je jim už přes třicet. Robin žije sama, trpí agorafóbií a záchvaty paniky. Většinu času chozením po domě nebo pozorováním protějšího domu a jeho obyvatel z okna ložnice. Jednoho dne však uvidí něco, co neměla...
  A Sára? Ta má, co si vysnila - hezkého muže, nádherné dítě, dokonalý domov. Je však obviněna z něčeho hrozného a život jejích nejbližších je v ohrožení, dokud se nevypořádá s něčím, co se stalo před mnoha lety. A aby to dokázala, musí najít svou sestru.
  Sára není jediná, kdo Robin hledá...

 Robin hlasitě tluče srdce a v žilách stoupá adrenalin. Je na paní Strakovou čím dál tím víc naštvaná. Jak si ta žena takhle může zahrávat s něčím, co by pro ni mělo být svaté? Jak může takhle bezohledně riskovat štěstí svého manžela a syna?
(Kapitola patnáctá; Robin; Přítomnost; str. 103) 

  Kniha líčí příběh dvou sester - dvojčat, která se jmenují Robin a Sára. Nejsou si moc blízké, ale je vidět, že jim vzájemně na sobě záleží. Pak se stane něco, co je na pořádnou chvíli rozdělí a nic už pro ně nebude jako dřív.   
  Robin dříve žila běžným životem, ale nyní se jen schovává ve svém vlastním domě. Každý den pozoruje své sousedy, co se u nich děje. Přesto, že se s nimi nestýká, zná je, jako kdyby byli přáteli již od jakživa. 
  Naproti tomu Sára řeší problémy všedního dne, má manžela a dceru - všechno se zdá být zalité sluncem. Ale co když je všechno úplně jinak, než jak se na první pohled zdá? Děj románu je napsán tak, že řeší vážné problémy, které by snad nikdo nechtěl zažít. Přesto jsou naneštěstí pro mnohé z nás krutou realitou...

  Kdo by mohl chtít strašit někoho, kdo už je strachy téměř mrtvý? Robin měla jakési tušení, ale nechtěla si ho připustit. Poznání je horší než nevědomost. Vždycky to tak bylo. 
                                                             (Kapitola sedmnáctá, Robin, Přítomnost; str. 117) 

  HOLLY SEDDON je spisovatelkou na plný úvazek, která žije se svým manželem v pulzujícím centru Amsterdamu v domě plném dětí a domácích zvířat. Holly která je od mládí doslova posedlá hudbou a knihami, vyrůstala na anglickém venkově a již před dosažením dvaceti let začala publikovat v časopisech a literárních webech. Její první román Snaž se nedýchat (Omega 2017) se stal mezinárodním bestsellerem. Po úspěšném debutu následuje kniha Nezavírej oči (Omega 2018). 

"Kal byl jiný. Byl osamělý. A já jsem ztratila tebe, své dvojče, své druhé já. Také jsem se cítila osamělá. A s Kalem mi bylo dobře.Nepřipadala jsem si tak sama. Ne že bys mi nechyběla, ale pomáhalo mi, že byl se mnou, protože jsme si dobře rozuměli. Jenže víš, co bylo nejhorší? Že jsem na něj začala žárlit, když se zamiloval. A to nás rozdělilo." 
                                                               (Kapitola čtyřicátá druhá, Přítomnost; Sára; str. 339)

    S autorčiným stylem psaní jsem se již měla tu čest seznámit v její předchozí knize - debutu Snaž se nedýchat, kterou jsem hodnotila 3 hvězdičkami z 5, protože jsem z ní nebyla nijak extra nadšená. Proto jsem měla trochu obavy, jestli se mi bude tato kniha líbit. Co na Snaž se nedýchat říkám, si můžete přečíst ZDE.   
  Autorka Holly Seddon opět vsadila na vážná témata, kterými je např. homosexualita a vypořádání se  s ní. To však není to jediné, co v příběhu najdete. Schválně jsem vybrala tohle, protože si myslím, že to není takový spoiler. 
  Příběh vypráví o rodině, která se zdá být celkem obyčejnou, přesto osudy jednotlivých postav nejsou vůbec jednoduché. Možná jste si již položili otázku, jestli se mi tahle knížka líbila víc než ta předchozí. Nebudu vás dlouho napínat. Faktem je, že - ANO! Nejdříve jsem si myslela, že titulu dám pouze 3,5*, ale nemůžu, protože na to jsem byla na konci moc překvapená. 
  Samotné rozřešení totiž je velmi překvapující, nebála bych se říct až šokující. Celou dobu jsem si myslela, že celá věc je úplně jinak než ve skutečnosti byla. Musím se přiznat, že mi více utíkal příběh Sáry, ale Robin měla také své kouzlo. Což mi připomíná, že jsem se ještě nezmínila o tom, že kniha je psána z pohledu obou sester. Obě líčí příběh současnosti i přítomnosti a je zajímavé sledovat, jak se v průběhu let změnily. 
  Tuto knihu jsem si vybrala  hlavně proto, že má krásnou obálku, a že je mi velmi blízké téma dvojčat. (Sama mám taky dvojče - shodou okolností také sestru). Přiznám se, že jsem obě v té části, jak je od sebe odtrhnou, velice chápala a bylo mi jich líto.
  Jinak mě knížka chytla už od začátku, jako u předchozí, ale na rozdíl od debutu se autorka dost zlepšila ve psaní. Příběh je mnohem čtivější. Možná větší čtivost způsobená tím, jak se střídá Robin/Sára a současnost/minulost.
  Doporučuju knihu číst opravdu pozorně. Sice si u ní odpočinete, ale jedna událost se nabaluje na všechny ostatní a má velký (podstatný) vliv na samotný závěr příběhu. připadalo mi, že autorka si s námi čtenáři pohrává. Celou dobu totiž dělala tajemnou a já jsem až na konci odhalila, jak celá situace skutečně je. 
  Asi bych příběh neoznačila tak úplně za thriller, spíše jako psychologický román, nicméně knihu hodnotím velmi kladně a rozhodně doporučuju. 
  Recenzi jsem napsala až nyní, protože když vyšla, tak jsem neměla moc času a pak jsem ji založila do knihovny a trochu na ní zapomněla. Jsem ráda, že na ní konečně přišla řada a rozhodně čtení nelituju. 
  Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihám Dobrovský a Knihám Omega. 
Knihu zakoupíte ZDE nebo ZDE.

 Výsledek obrázku pro hvězdičky   Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

  Lhaní už napáchalo dost škody. Schovávat se a nechat lži, aby šly svou vlastní cestou, Sáře nepomůže. Její jedinou nadějí je mluvit pravdu.
(Kapitola čtyřicátá druhá; Robin; Přítomnost; str. 343) 





  



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Hana - Alena Mornštajnová