Hobit: Cesta tam a zase zpátky - R.R. Tolkien

Autor: R. R. Tolkien
Originál: The Hobbit, or There on Back Again, 1937
V ČR: Argo, 2005
Počet stran: 256

Anotace: Toto je příběh o tom, kterak se Pytlík vydal za dobrodružstvím a shledal, že náhle dělá a říká naprosto neočekávané věci… Bilbo Pytlík je hobit, který se těší z pohodlného a skromného života a jen zřídkakdy putuje dále než do své spižírny ve Dně pytle. Jeho spokojené bytí je však narušeno, když se jednoho dne u jeho prahu objeví čaroděj Gandalf v doprovodu třinácti trpaslíků a vezmou ho s sebou na cestu tam a zase zpátky. Mají v úmyslu uloupit poklad mocného Šmaka, velikého a velmi nebezpečného draka...

"Dobré jitro!" pozdravil Bilbo a také to tak myslel. Svítilo slunce a tráva se svěže zelenala. Ale Gandalf se na něj podíval zpod huňatého obočí, které mu trčelo ještě dál než stinná střecha klobouku. "Jak to myslíte?" zeptal se.

Kniha:

  Protože miluju filmy, rozhodla jsem se, že si knížku tak jako tak přečtu. Pak jsem jí objevila i v našem maturitním seznamu, který čítá asi 95 titulů různých knih.  Byla jsem o to více nadšená, protože si můžu čtení krásně propojit s filmem. 
Někdo by mohl namítnout, že by ho už kniha nebavila, kdyby viděl film. Nebo: "Jaký to má, sakra, smysl, když už jsem viděl/a filmy číst knihu?" Jednoduchý - filmy natočené podle knih mají drobné či velké nepřesnosti, které jsou mnohdy dost zásadní. Jako ukázkový příklad může sloužit film Zimní příběh natočený podle stejnojmenné knihy, kde si tvůrci dovolili dokonce přidat postavu, která se v knize vůbec NEVYSKYTUJE! Vzteky jsem tenkrát film vypnula s tím, že takhle tedy NE! Do dneška jsem film nedokoukala a asi ani nedokoukám. Vážně katastrofa!
  To však vůbec není případ Hobita, i když drobné úpravy vůči některým postavám zde také udělali. Více pod nadpisem "Film" níže. 
  Kniha mě navzdory faktu, že jsem už tak nějak věděla, co se stane, až na pár chvilek delších popisů, hodně bavila. Je vidět, že pan Tolkien měl svět fantasticky promyšlený a přesně věděl, o čem píše. Do detailu promyslel svět, ve kterém se příběh odehrává, pro své postavy vymyslel fiktivní jazyky; kterými se mezi sebou dorozumínají... a vůbec! Není divu, že se mu přezdívá "otec fantasy", protože tak báječně zkombinovat lesy s nadpřirozenem dovede málo kdo. 
  Kniha se celkově dobře čte, je napsána srozumitelným jazykem, který okozlí nejednoho čtenáře. Někomu by však možná mohla vadit dlouhá souvětí.  Co se týče souvětí - ty se dají zvládnout číst, ale musíte se na čtení plně soustředit. 
  Příběh hobita Bilba a jeho výpravy patří společně s Harrym Potterem mezi jedny z nejznámějších fantasy a není snad nikdo, kdo by o nich ve svém životě alespoň jednou neslyšel.  
  Mám-li porovnat knihu a film, přišlo mi, že oproti filmu, který se dělí na tři části (každý z filmů má přes  hodiny), myslím si, že konec je v knize malinko uspěchaný, nicméně se nijak neliší od toho, jak skončí třetí film Hobita. To se mi líbilo. Scénáristé konec nepozměnili! 
  Tolkienův svět je tak úžasný, že jsem si říkala, že by vůbec nebylo od věci žít ve Středozemi nebo e do ní alespoň smět podívat na alespoň týdenní výlet. Dle mého názoru by návštěva Hobitína byla jistě velkým zážitkem. 
  Co se týče postav, mezi mé nejoblíbenější patří Gandalf, Bilbo a hlavně Kili! Toho úplně miluju i ve filmech. Líbí se mi, že se nevzdává a jde do všeho tak nějak po hlavě. Knižní Glum je dle mého názoru mnohem vtipnější než ten filmový. Většinu knihy jsem četla se ségrou nahlas (potom jí to nebavilo a tak jsem četla sama) a byl to pro nás vážně vtipný zážitek. Četli jsme jeho mluvu na střídačku a válely se smíchy po posteli, protože nám některá slova nešla pořádně vyslovit, a tak čtení znělo možná o něco vtipněji, než původně mělo. Ale to nevadí. Hlavní je, že jsme si to užily. 
  Jinak jako četbu k maturitě můžu vřele doporučit zvláště v případě, že potřebujete načíst knížky a milujete fantasy. - Pak je Hobit ideální kombinace právě pro vás. Tak směle do toho! 

 Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

Film:

  Jak už jsem uvedla výše, filmy jsou rozděleny do tří částí: Neočekávaná cesta, Šmakova Dračí poušť a Bitva pěti armád. Já viděla všechny tři + ještě Pána prstenů (také všechny tři díly) a nemůžu si je vynachválit. Po přečtení Hobita můžu s klidným svědomím tvrdit, že se film x kniha zase tolik neliší. Přesto jsou tu určité odchylky a vynechání určitých scén, které v knize jsou a ve filmu ne. Pár z vás mi psalo, že filmy ještě nevidělo, a proto nebudu spoilerovat, kterých scén a jakých konkrétně postav se změny týkají, ale u jedné jsou dosti zásadní. A právě tady se dostáváme k důvodu, proč je dobré si knihu přečíst, i když jste už viděli filmy. Je lepší na tuto skutečnost nespoléhat. Co se týče Šmaka, díky knize vím fakt, který jsem u filmu nepostřehla i přesto, že jsem ho viděla už několikrát. 
Ve filmu je také odlišné dění v Jezerním městě. 
  Celkově jsou filmy hodně dobře zpracované a myslím si, že až na těch pár změn se celkem věrně drží knižní předlohy. Tyto filmy přím miluje i táta, takže si spolu plánujeme dát filmový maratón, kdy bychom zkoukli všechny tři Hobity v jeden den a Pána prstenů v druhý. Snad nám někdy vyjde čas. 
  Jinak jsme z naší rodiny jediní, kdo u filmu kvůli délce dokáže vydržet v kuse. Máma to, že nás to baví upřímně nechápe a ségra po pár minutách odchází. My s tátou jsme věrní fanoušci a myslím, že moje láska k dílu Tolkiena se bude s přibývajícími načtenými knihami, které si určitě plánuji přečíst, jedině prohlubovat. 
  Rozhodně doporučuju všem, kdo máte rádi dobrodružné filmy s prvky fantasy odehrávajícím se ve světě, který vás okouzlí. Vážně, všechna čest tvůrcům filmu i panu spisovateli.

  Fanoušky spisovatele jistě potěší, že v roce 2019 byl natočen film s názvem Tolkien, který je inspirován životem autora. Podle traileru vypadá rozhodně slibně. Táta už ho viděl a doporučuje. 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

MINI RECENZE: Petr a Lucie - Romain Rolland

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová