Hra o trůny: George R.R. Martin




Autor: Geore R. R. Martin
Originál: The Game of Thrones, 1996
V ČR: Argo, 2017
Počet stran: 800

Anotace: Zima se blíží. Dnes již klasická slova, která nejlépe vystihují epickou ságu George R. R. Martina Píseň ledu a ohně. Království Západozemí zažívají dlouhé léto, po němž musí následovat krutá zima. Ale ještě před ní a předtím, než se vrátí Jiní, se rozehrává hra o trůny, kterých je daleko méně než uchazečů. Snad jediný, kdo o Železný trůn nestojí, je lord Eddard Stark, strážce severu. Proto se právě on musí stát hybatelem událostí, které všechno změní. Epické vyprávění s desítkami postav se díky seriálu HBO stalo nejúspěšnější fantasy ságou od dob Pána prstenů. Na celém světě má miliony nadšených fanoušků, kteří netrpělivě čekají na každé pokračování. Hra o trůny vychází česky v novém překladu a úpravě.


"Když hraješ hru o trůny, buď zvítězíš nebo zemřeš."


  Tuto knihu určitě nemusím nějak blíže představovat, protože je hlavně díky vysoce sledovanému seriálu velmi známá. Přece jen si neodpustím pár poznámek ohledně knihy - je napsána z několika pohledů - Neda, Daenerys, Jon, Arya, Catelyn, Sansa, Bran a Tyrion. Na konci publikace také najdete seznam postav dle příslušných rodů společně s heslem. Osudy těchto postav jsou nějakým způsobem propojené, ale jedno mají 100 % všechny postavy společné - každá s něčím bojuje. Nebo s někým.


Jak už jsem říkala ve videu, předtím, než jsem se pustila do knihy, viděla jsem jen asi 2-3 díly seriálu (k nevíře, co?) a čekala jsem, až vyjde čas na to, abych si přečetla knihu. Upřímně se celkem ddivím, že jsem díky šílenství vyvolanému osmou (a závěrečnou) sérií seriálu vydržela se nekouknout ne seriál.
  Na Hru o trůny jsem se těšila už asi od svých 14 let. Poprvé jsem na knížku narazila, když jsem koukala na video od Rodaw z Knihánkova s názvem "Proč býti knihomolem", které stále patří k mým nejoblíbenějším od Irenky vůbec.
  Autorův styl psaní jsem si oblíbila už v první kapitole, která mi přišla napínavá a líbilo se mi, že se George R. R. Martin s ničím nepáře. Jeho knihy jsou sice obsáhlé, což je mimo jiné způsobeno také tím, že autor vše popisuje; seznamuje čtenáře se světem i s jednotlivými postavami. Celkově mi jeho knihy přijdou čtivé. Zastávám názor, že společně s Tolkienem, Sarah J. Maas, Christopherem Paolinim je nejlepším autorem fantasy. Určitě jedním z nejlepších. Je vidět, že má vše dokonale a do nejmenšího detailu promyšlené.
  Hra o trůny rozhodně není pro každého. Celkově je v ní hodně násilí, brutality, krve, smrti a sexu, který se v hodně případech odehrává bez lásky, spíše ze zoufalé potřeby si něco dokázat. Něco získat. Uspokojit se.
  Nechybí však ani napětí. Při některých situacích jsem ani nedýchala. Děj jsem s postavami maximálně prožívala a několikrát jsem při čtení dokonce až křičela, ať si ta či ona postava dá pozor na hrozící nebezpečí. Co to, sakra, bylo za konec?! Vždyť to skončilo v tom nejlepším!
Líbí se mi, že autor píše všechno narovinu. Podobně píše i Jay Kristoff (autor Nikdynoci). Tito dva pánové se zkrátka s nikým a s ničím "nemažou", napíšou danou věc bez obalu a to se mi, jak jsem zjistila už u Nikdynoci, překvapivě velmi líbí. Popíšou danou věc tak, jak je, bez jakýchkoli přikrášlení, což jen přispívá k autentičnosti příběhů.
  Postavy jsou zde rozdílného charakteru, rozdílných cílů, postavení a snů. Další, co musím vyzdvihnout je spojení fantasy a středověku. Upřímně - jsem ráda, že jsem v té době nežila, i když by bylo bez pochyby zajímavé moci se podívat do středověku (na jeden den).
  Hodně dobré jsou také boje s meči, o které zde není nouze. Jak ve filmech, tak v knížkách je vždy pěkné se podívat na takový ten souboj "tělo na tělo", protože nikdy není předem jasné, kdo zvítězí a kdo prohraje. Souboj meči mi přijde takový nejspravedlivější, pokud se to takhle dá říct, protože oba šermíři mají stejné podmínky, akorát zkrátka vyhraje ten lepší.
  Přesto, že jsem se snažila si žádnou postavu příliš neoblíbit, abych potom nebyla tak zklamaná, když skončí špatně, pár jsem si jich přece jen oblíbila. Doufám, že až tuto recenzi publikuji, nenajdu pod recenzí spoustu spoilerů o tom, jak která postava dopadne. Chci to zjistit sama. Oblíbila jsem si Neda, protože mi přišel takový moudrý a věděl, co chce. Celý čas byl rozhodným mužem. Mužem, který pouze nemluví, ale i koná.
  Dále jsem si oblíbila Jona. Ten se mi líbil ze všech postav nejvíce. Jeho kapitoly mi přišly zajímavé, napínavé. Líbilo se mi, že i přesto, jak moc toužil po  úspěchu, zachoval si svou čest a dobrotu.
  Další oblíbení: Daenerys, Arya, (ke které se ještě vyjádřím), Bran, Tyrion (svým humorem) a nakonec i docela Catelyn (pro svou odvahu, i když ze začátku jsem její kapitoly neměla skoro vůbec ráda, protože se pořád bavila o Řekotočí a skoro nic se v jejích kapitolách nedělo. Naštěstí tohle "dějové temno" autor vyřešil akcí.) I Sam byl hodně super.
  Aryu jsem si oblíbila hlavně kvůli její povaze. Touha jít si za svým měla za důsledek sice mnoho pro ni krušných chvilek, ale oceňuji, že věděla, co chce. Nemám ráda nerozhodné postavy, které fňukají, že nevědí, co dál se svým životem. Je to otravné.
  Koho jsem si naopak vůbec nezamilovala a lezl mi na nervy, je určitě Sansa, Joffrey, Cersei a Jamie Lanister. Sansa je však ze jmenovaných postav nejlepší, musím uznat... Ta je pouze otravná. Když to zbylí tři jsou proradné lidské "krysy" bez špetky lidskosti a to ty krysy ještě urážím. Upřímně doufám, že se Sansa vzpamatuje a Joffrey, Cersey i Jamie Lanister skončí hodně špatně, protože já je měla chuť uškrtit. Ale musím ocenit proradnost zvláště posledních dvou postav, protože bez pořádných záporáků by tato kniha nejspíš nebyla taková, jaká je. Všechno má svá pro i proti.
  Pokud jste ještě nečetli knihu a váháte, zda si ji přečíst, můžu s klidným svědomím říct, že rozhodně neuděláte chybu, když s ní strávíte dlouhé zimní noci. Rozhodně doporučuju!

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky

SERIÁL: 

  Jak už jsem několikrát zmiňovala, na seriál jsem pořádně začala koukat až v době, kdy jsem dočetla knížku. Už mám za sebou skoro celou první řadu a mohu říct, že seriál je také velmi zdařilý, přesto si mylsím, že je tam na můj vkus až moc sexuálních scén. V knížkách mi sex nevadí, dokonce čtu erotické romány, ale v seriálu  mi to zase až tak moc nesedlo. Nevím, nejsem takový ten typ člověka, který by něco, co je v knize, ještě potřeboval vidět na filmovém plátně. 
  Ve svém vyjádření se k seriálu si neodpustím se okrajově zmínit, že jedna scéna (kdo viděl 1. sérii, určitě ví, kterou myslím), s Daenerys je vážně hodně nechutná i pro mě a to se koukám na Upíří deníky. Seriál tedy rozhodně nedoporučuju pro slabší žaludky. Není to pěkný pohled. Na druhou stranu by mě hrozně zajímalo, jak tuto scénu dělali. Možná by bylo dobré, aby udělali knížku "Jak se točila Hra o trůny" jako u seriálu Cizinka. 
  Seriálový Jon se mi líbil ještě více než v knize. Přesně takhle jsem si Jona Sněha představovala. Sansa mi v 1. řadě lezla ještě více na nervy než při čtení. Já z té holky vážně nemůžu! Otravka jedna! 
  Ve sledování určitě budu pokračovat i dál, jenže si chci nejdříve přečíst 2. díl, pak shlédnout druhou řadu atd. Je mi moc líto, že to s posledním dílem série vypadá tak špatně. Je to asi všeobecně známé, ale v knižním světě totiž kolují teorie, že se posledního dílu v knižní podobě už nedočkáme. Škoda. Fakt doufám, že autor stihne díl dopsat. Byla by to škoda. Takových let práce a nedokončená série... Podle mého názoru, i kdyby se psaní zhostil někdo jiný, kniha už by ztratila původní kouzlo. Pravý autor série je prostě jen jeden a nikdy ho nikdo nemůže nahradit ve smyslu toho, že by jeho dílo bylo alespon z poloviny tak dokonalé, jako dílo původního autora. Každý má jiný styl. 
  Ale zpátky k seriálu. Je hodně vidět, že si s tím tvůrci hodně vyhráli. Skvělé herecké výkony. Uvěřitelné. Když sledujete epizodu, máte pocit, jako byste se tam úplně přenesli a doslova cítíte postavy vedle sebe. Stejný pocit máte i při čtení knihy, tam však mnohonásobně vyšší. 
  V konečném verdiktu mohu tvrdit, že už chápu všechny fanoušky Hry o trůny. Obojí je skvělé! Moc se těším na další díly - jak seriálu, tak knihy. Také velmi doporučuji. 
 











Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

MINI RECENZE: Petr a Lucie - Romain Rolland

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová