Krysař - Viktor Dyk


Autor: Viktor Dyk
Originál: 1915 (1. vydání)
Počet stran: 80

  Aktuálně neznám nikoho, kdo by toto dílo neznal, nikdy se s ním nesetkal. Tuto útlou knížečku, kterou jsem mimochodem přečetla během nedělního odpoledne, jsme si dostali za úkol přečíst a v úterý jsme na její obsah psali test.
  Musím říct, že jsem nečekala, že se mi bude příběh takhle líbit. Když jsem o knize slyšela před časem na základce, tak jsem pokud si dobře vzpomínám, neměla nějakou potřebu ani chuť si jí přečíst.
  Jsem ráda, že jsem si jí přečetla. Ségře se nelíbila, ale já jsem z ní byla překvapená a nadšená. Udělala na mě dobrý dojem a rozhodně jsem jí nečetla naposledy. Ano, až takový dojem na mě udělala.

  Kdyby přece jen někdo nevěděl, o čem Krysař je, tak vám můžu alespoň krátce nastínit, o čem toto dílo je.
  Je to prosté. Krysař, muž beze jména, přichází do města Hammeln, aby město zbavil krys. Jako odměnu mu místní konšelé (radní) slíbili sto rýnských.
    Krysař má píšťalu, která v našem příběhu hraje zásadní roli. Potkává Agnes a poprvé v životě není jeho hnacím životním motorem pouze jeho práce...

  Tématická fotka musela být. V ději najdeme nejrůznější postavy, odlišných charakterů. Ty jsou zde opravdu rozmanité, odlišné jako den a noc.

  Krysař viděl mnoho, neviděl však vše. 

  Líbí se mi styl psaní autora. Jeho jazyk působí poeticky a nepochybně má své kouzlo i po letech.
  Co se týče toho, která postava se mi nejvíce líbila, byl to krysař, Agnes a (někoho by to mohlo překvapit), dokonce i Sepp  Jögren.  Sepp je v ději hodně důležitý, radila bych vám, abyste si ho dobře zapamatovali. Když jsem příběh začínala číst, moc jsem nechápala, jakou by tam mohl mít roli, ale v průběhu čtení jsem jeho úlohu více než pochopila.
  Pokud jde o Agnes, bylo mi jí líto a soucítila jsem s ní. Pokud se bojíte, že byste si měli problém zapamatovat jména postav, tak si je v průběhu čtení raději vypisujte na papír s jednoduchými poznámkami o tom, kdo je kdo.  Mám tento způsob vyzkoušený a věřte mi, že pak vám nebude dělat problém sestavit pomocí seznamu děj.
  Abyste mi rozuměli, já si vždycky pamatuju, o čem čtu, ale přece jen, když mám nějaký problém se jmény postav, raději si je vypíšu. Budu si totiž zakládat čtenářský deník s knihami, které přečtu k maturitě. Sešit ještě nemám koupený, a proto jsem si postavy vypsala, abych pak popřípadě na nějakou nezapomněla. Budu si tento deník psát velmi podrobně.
  Krysaře jsem četla v elektronické podobě, protože jsem nevěděla, jestli si s ním sednu. Vážně zvažuji, že si tuto knihu pořídím časem i domů, ale knih je tolik... Co vím určitě, je, že bych vám ji chtěla doporučit. Líbila se mi opravdu moc a jsem smutná z toho, že ségře knížka nesedla. No, co se dá dělat. Sto lidí, sto chutí...
  "Neodejdu," zahučel krysař, "je zbytečné odcházet, chceme-li se vrátit."

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky/Výsledek obrázku pro hvězdičky

  "Co chceš, ó rybáři, v Hammeln a v celé své zemi? Tvá touha je marná, tvá láska je marná, marný je tvůj sen! Co zmůže tvá práce, co zmůže tvé rozpětí, co zmůže tví smrt? Lovíš v řece; jak bídná je tvá kořist, rybáři! Sedmihradská země čeká. Jiný život čeká. Nikdo se tam už Jögrenovi nebude smát.  Kätchen ani Lora od tebe neutečou. Oh, rybáři, jak nedočkavě tam objímají nahá ženská ramena!"



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard