Poslední číslo - Hayley Barker


Autorka: Hayley Barker
Originál: Show Stopper, 2017
V ČR: Kateřina Cardová, Knihy Dobrovský/King Cool, 2019
Série: Poslední číslo (1. díl)
Počet stran: 432

Anotace: Anglie, blízká budoucnost. 
Společnost je rozdělena na Čistou britskou rasu a Dreky, spodinu odsunutou do ghett, nucenou pracovat jen za nepoživatelnou stravu, a žijící v neustálém strachu, že jim ukradnou děti a odvezou je přímo do putovního cirkusu, aby tam vystupovaly v představeních, ve kterých jim noc co noc jde o život. Hošiko je jedním z těch dětí, talentovaná dívenka, která se pohybuje po visutém laně jako kočka, jak se jí také přezdívá. Ben se narodil na opačné straně, je Čistý, a syn ambiciózní političky, zapřisáhlé nepřítelkyně Dreků. Jejich osudy se spojí v okamžiku, kdy Ben se svou rodinou navštíví cirkus a propadne kouzlu uhrančivé Kočky. Ani pro jednoho z nich už pak život nikdy nebude stejný, jako dřív.


  Na kratičký okamžik přestane dav existovat. Jsme jen my dva, já a tenhle chlapec, který patří mezi Čisté. Naše pohledy se do sebe vpíjejí. Dělí nás jenom šest metrů vzduchu a sto let historie.
(Hošiko, str. 76)

  Jedná se o young adult fantasy, která nás zavede do prostředí cirkusu. Nepředstavujte si cirkus s mírumilovnými pudlíky a papoušky. Představte si místo, které sice na první pohled vypadá jako cirkus, ale ve skutečnosti se jedná spíše o drsnou reality show zasazenou právě do tohoto prostředí. 
  Jedna z hlavních postav - dívka jménem Hošiko je v této branži známá jednoduše jako Kočka, protože dovede chodit po laně s ladností a beze strachu. Diváci její vystoupení milují.
  Jednoho dne  se do cirkusu přichází společně se svou matkou (ministryní Vivian), otcem a bratrem Francisem podívat také Ben. Tento chlapec patří mezi Čisté. Pohled na krásnou provazochodkyni (Kočku) mu naprosto vezme dech. Od tohoto okamžiku už se životy obou začnou ubírat úplně jiným směrem a nabírají úplně nový smysl... 

  Mám dojem, jako by se mi měl každou chvíli obrátit žaludek. Nevím, jak dlouho to ještě dokážu zadržet, bojím se, že něco praskne - rozbije se na tisíc kousků. Možná to budu já.  
(Ben, str. 94)

 Vážení a milí, tohle byla fakt jízda! Kniha má obrovský potenciál zaujmout už jen kouzelnou obálkou, která se ke knize úžasně hodí, protože vystihuje děj.
  Když knihu otevřete, uvidíte, že je krásná i uvnitř. A proč jsem tuto novinku musela mít?
  Důvod je prostý - přečetla jsem si anotaci, která mě hodně nalákala a bylo rozhodnuto.
  Když jsem jí poprvé stiskla v ruce, byla jsem nadšená.
  Autorčin styl psaní je svižný, čtivý. Děj má spád a není ani troch nudný.
  Po knize Ostrov byla tato objemnější knížka příjemná změna. Čekala jsem nenáročnou četbu a dostala jsem příběh, který se mi vryl do srdce. Příběh, který je tak silný a šokující svou brutálnější stránkou, že jsem se v určité časti musela ve čtení na chviličku zastavit, abych mohla celou situaci zpravovat. Spokojení tedy určitě budou i ti čtenáři, kteří mají rádi poněkud temnější atmosféru.
  Hošiko se mi jevila jako zajímavá postava. Dlouho jsem pořádně nevěděla, co si o ní mám myslet. Na druhou stranu jsem jí v určitých mezích chápala.  Musím říct, že jsem jí ke konci začala mít i ráda. Od samého začátku mi jí však bylo líto. 

  Ben se stal jednou z mých nejoblíbenějších mužských postav. Myslím, že každá z nás by takového kluka chtěla potkat.
  Silvio je člověk, kterého bych nejraději propleskla. Vážně jsem při čtení (i přesto, že jsem proti násilí), měla obrovskou chuť mu ublížit. Jasně, nebyl nejhorší knižní postavou, als rozhodně jednou z těch horších. Byl hrozně zvrhlý. Až mi nad ním zůstával rozum stát.
  Na knize je kromě krásné obálky a krátkých kapitol atraktivní také to, že se zde střídá pohled Hošiko a pohled Bena, takže vidíme příběh ze dvou různých úhlů pohledu.
  Titul nám krásně ukazuje, jak je strašně důležité, kdy a kam se narodíte; protože od toho se pak odvíjí celý váš život. Na druhou stranu ale nezáleží na tom, kým jsme - v tomhle případě Čistí nebo Drekové, ale na tom, jací doopravdy jsme. Příběh nám také ukazuje sílu předsudků. Předsudky dokáží zničit všechno.
  Pokud jde o to, s jakou skupinou lidí jsem cítila a byla mi bližší, tak jedoznačně Drekové. Kdybych patřila mezi tu většinu Čistých, kteří pokládali Dreky za postradatelné, musela bych se stydět.
  Pokud chcete netradiční, drsnou young adult fantasy, volte Poslední číslo. Určitě budete s touto smrští akce naprosto spokojení.
  Mám další nejoblíbenější sérii. Těším se na další díl!
  Tuto knihu bych rozhodně doporučila milovníkům fantasy a napětí. Tak neváhejte a skočte si pro ní do knihkupectví, aby vám neunikla! To by totiž byla děsná škoda.
  I když je tento svět plný brutality, určitě se vám i přesto bude svým způsobem líbit a budete příběh prožívat společně s postavami tak, jako já. 
  Nejvíc mě zasáhla scéna v nádrži. Kdo četl, tak jistě ví, o čem mluvím. To bych vážně nechtěla žádným způsobem zažít...
  Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihám Dobrovský. Doufám, že další díl bude již brzy. 
  Knihu si můžete zakoupit ZDE. Je vážně výjimečná. Podobnou jsem zatím nečetla.  

Výsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičkyVýsledek obrázku pro hvězdičky

Drekové jsou lidé. Lidé, kteří mohou být tak bolestně krásní, že vám vezmou dech. Kteří mohou být tak okouzlující, že kvůli nim opustíte domov a rodinu v okamžiku šílenství, o kterém víte, že se bude opakovat znovu a znovu. 
(Ben, str. 279) 








  

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Moře nálezů a ztrát 1: Náhodní lháři - Lena Valenová

Panský dům (původní trilogie): Anne Jacobsová

Gabrielovo Inferno - Sylvain Reynard